Vill ha rätt färg på barnvagnen.....

Jag vill att ni fina trevliga bloggvänner ska veta att jag blir jätteglad för responsen ni ger på mina funderingar, som jag har här i min tankeverkstad! Jag har en förkärlek till att ta upp ämnen som är aktuella i vår nutid. Vi som kommit upp lite i åldern, har ju levt i något annat, vi minns en annan tid och kan kanske ha ett annorlunda perspektiv på vissa saker. Jag reagerar på sånt jag läser eller hör talas om - ifrågasätter och spinner vidare i tankegången...Jag ska väl ärligt erkänna att det stundtals bor en liten rebell inom mig! Ibland när jag tycker att "nymodigheterna" går för långt och blir absurt, då undrar jag ofta vad ni andra anser om saken? Det är intressant och spännande att få veta era åsikter i olika ämnen!

Jag vill gärna veta vad ni tycker om det här: Gravida vill veta könet på barnet för de vill ha rätt färg på barnvagnen. De vill också kunna inreda barnkammaren i god tid, med rätta färgerna och gosedjur som passar det kön babyn har...De vänder sig till storstäderna, till privata mödravårdscentraler och betalar för ett ultraljud som avslöjar om det är en pojke eller flicka.

Jag tyckte det lät lite väl dramatiskt och långsökt! Kunde väl aldrig tro att det var så viktigt att få rätt färg på grejorna! Frågade min 18-åring vad hon tyckte? Svar: De som har råd och kan, tycker väl det är praktiskt. Sen var det inte mer med det, för hennes del...
Ursäkta, men för mig låter det lite udda att åka iväg till storstaden, betala och genomgå ett ultraljud, bara för att få rätt färg på barnvagnen! Vi som är från en äldre generation nöjde oss med att räkna fingrar och tår och var överlyckliga om det fanns 10 st av varje sort!

Kul att höra vad ni tycker, misstänker att detta kan vara en generationsfråga... Sen kan jag ju börja breda ut mig här ang ultraljud i övrigt. Sortera bort vissa foster med vissa sjukdomar osv. Men det är en annan frågeställning som jag ska ta upp en annan gång....

Kommentarer
Postat av: britten

Oj !
ja du käre vän. Jag skulle precis som du säger inte ens reflekterat över frågan om det handlade om mig och mitt barn.

Jag skulle ödmjukt och tacksamt tagit emot det jag fått, räknat fingrar och tår, och konstaterat därefter flicka / pojke-
Generationsfråga ? ja kanske ! men jag blir åtminstode upprorisk inombords när jag hör talas om detta..kanske lite känsligt i mitt fall...men ändå..

ha det allra bäst / kram

2008-03-03 @ 13:00:01
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Pialotta

Det där låter inte riktigt klokt i mina öron, men det är som du skriver säkert en generationsfråga. Tiderna ändras, men enligt mig inte till det bättre.. Jag gillar dina tankekorn.. har ju oxså några sådana på lager i min "Kaffeburk".
Ha de fint o "tanka" på.
* kram

2008-03-03 @ 13:19:49
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

När jag väntade min dotter så hade jag aldrig en tanke på att jag ville veta könet på min lilla bebis i magen.
Men sånt kunde man nog inte ta reda på i början av 70-talet, tror jag.
Om jag väntade barn idag, så tror jag inte jag skulle vilja veta i förväg om det är en pojke eller flicka.
Men 100 procentigt säker är jag inte, för om mannen var nyfiken, så kanske det påverkade mig.
Sedan det med ultraljud och undersökningar som gör att man kan sortera bort foster av olika anledningar blir mera knepigt tycker jag.
Det beror naturligtvis på vad det handlar om.
Jag väntar också med mina synpunkter på detta när du tar upp det i din blogg.
Kram

2008-03-03 @ 14:50:37
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja, jag håller med dig. Vad har det för betydlese om det är pojke eller flicka, Huvudsaken var ju att man fick något.. Sedan att räkna tår och fingrar kommer jag ihåg.. Men för många idag så ska det vara märkesvagnar och märkeskläder redan när barnen är nyfödda. Jag kan känna ett motstånd mot detta..
Blir barnen lyckligare över det.. sedan ska de jobba heltid när barnen är jättesmå och göra karriär..Bättre att de var hemma lite mera med de små och slösade lite kärlek på barnet..
Åja, det gör kanske de flesta, får vi hoppas..
Men det har gott för långt, alla har ju inte råd.
Så barnen klassas ut redan som nyfödda.. och på dagis.. Sedan att de ska göra så mycket med de små.. Kan de inte få bara vara med mamma lite mera.. de hinner gå på simskola och barntimma osv..

det verkar som den nya mamman
inte klarar att vara
själv vara hemma med sitt barn. Men det är klart, det är ju väldigt olika.. Men jag ser en tendens.
Nog har världen förändras sedan mina barn var små..
Men det är en annan tid nu.. men jag är glad för min.
Ett intressant ämne du tog upp som vanligt..Vad klok du är.
Stor kram till dig/Inger

2008-03-03 @ 14:57:10
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger

Vad härligt, har ni sol, inte vi, gråmulet.
Så jag håller mig inne, ledig dag, men känner mig lite risig, vet ej vad det är.. Men det går nog över..
Ha en mysig promenad och njut i solen..
Soliga hälsningar till dig min bloggvän/Inger

2008-03-03 @ 15:35:52
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: maria

Det finns en sida som heter familjeliv .se. Där tas dessa frågor upp. Och en hel del andra både bra och konstiga saker debatteras. Jag känner absolut att jag är helt ute där!!!! Alla vill veta könet på barnet!

En mycket skrämmande sak jag läste var att de tyckte det var så bra att i förväg ta reda på könet så att de kunde
bearbeta "könsbesvikelsen" innan barnet var fött!!!!!
Men herregud....blir folk besvikna när de får barn!??????? Stackars barn!!!!

2008-03-03 @ 15:38:29
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Helen

Tack för att du tycker min sida blivigt fin :)
Ja vad ska man säga, tror nog oxå att det kan vara en generationsfråga.
Den tanken fanns inte i mitt huvud, ung var jag men endå, det enda man önskade var ett friskt barn o tack käre gud att det blev så :)
Ang det som maria-nightviolet skrev så hade jag en väninna som var ledsen över fel kön på barnet väldigt länge, tråkigt men sant.

2008-03-03 @ 16:31:24
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Margaretha

Jag är nog också hopplöst "gammaldags"...eller är det bara för att man är visare nu än när man var tjugofem???Jag skulle aldrig vilja veta vilket kön ett väntat barn har.Vem som helst skulle vara välkommen.
Kram
margaretha

2008-03-03 @ 18:28:04
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: cilla

Det måste nog vara en generations fråga, absolut. När jag väntade mitt första barn, var jag konstigt nog säker redan från början på att det var en tjej, men visst handlade man små kläder i olika färger, men ganska neutrala färger.
När jag väntade mitt andra barn var jag också så säker på att det var en kille. Då inhandlades det friskt små kläder o saker i blått och grönt. Nu blev det ju en tjej det också, men jag såg aldrig nåt problem med det jag handlat. Ok sjömans dräkt o sånt gick ju inte hem, men i övrigt så fungerar det ju ändå.
Har ju aldrig haft nån barn kammare att inreda så det problemet har jag ju inte haft. Och barnvagn, nja det blev ju det neutrala så då kunde det ju få bli både tjej eller kille.

Har aldrig velat veta vilket kön det var, det var ju en del av spänningen att få barn, det spelade ju ingen roll, vilket som var välkommet. Det är ju tragiskt tycker jag om blivande föräldrar missar denna spänning med att gissa könet..
kram

2008-03-03 @ 18:49:11
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: soffie

Tack för dina fina ord hos mej!
Jag tycker en del människor har så himla dumma svar på varför de vill veta könet!
När jag va gravid 93 och 95 fick man reda på könet om man ville och det ville jag men vill du veta vilken anledning,inte pga barnvagnsfärg,inredningar av rum mm.Jo för jag tyckte det va så himla kul att veta och när folk gissa på magens storlek,på hjärtljud,magform,min rumpa;O) ja herregud va folk bryr sig om gravida kvinnor,jag och min man höll på att dööö av skratt.I de flesta gissningar hade de fel*vi sa inte till nån innan!
Men 2004 när jag fick min lilla sladdis fick man ej reda påt.Det va jättespännande att få gå och undra den här gången!
hat bra!

2008-03-03 @ 19:09:17
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Marie

Jag fick ju barn för ca 4 år sedan och gjorde då fostervattensprov. (Jag är än idag osäker på varför för jag tror inte att jag hade klarat av att göra abort även om det skulle varit ngt fel). Hur som helst så valde vi att INTE ta reda på vad det var för ngt kön, det fick bli en glad överraskning! Önskar dig en fin kväll!!

2008-03-03 @ 20:53:56
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Cissi

För 19 år sedan när jag fick min dotter räknades det fingrar och tår. Barnvagn inhandlades i neutral färg. Förstår mig inte riktigt på denna hysterin..

2008-03-03 @ 21:03:02
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Inga M

Detta ligger lite i linje med Ditt förra inlägg: Att acceptera att man måste vänta och längta istället för att omedelbart får veta. Det var ju lite av tjusningen med att vänta barn att inte veta. Sedan finns det ju ibland sjukdomar som är könsbundna och som man kan behöva veta av rent medicinska skäl men det är ju en annan avdelning liksom.

2008-03-04 @ 06:30:09
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Kerstin

Tack alla för er respons! Det var intressant att höra vad var och en hade att säga i ämnet! Verkade som vi var rätt överens eller hur? Generationsfråga? Ja, det var nog ganska uppenbart! Vill också tillägga brist på livserfarenhet. Man fick känslan av i artikeln att detta är unga välbärgade par, mitt uppe i karriären och självförverkligandet. Kändes lite grann som om babyn ingick i paketet av status...Förlåt om jag lät lite elak där!
Lite av äventyret är ju att inte veta könet, en trevlig överraskning istället...Att få ett barn som överlever och är frisk är tillräckligt för de flesta hoppas jag. Allt är så hysteriskt kring barnafödande i dessa dagar. Går ju modetrender i det också, alla modeprylar babyn MÅSTE ha, och allt ska ske ögonaböj! Inte vänta, inte längta, måste veta NU!
Det var trevligt att ni engagerade er i detta ämne!

2008-03-04 @ 10:39:07
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0