Utveckling - på gott och ont

Jag är en sådan person som när jag läser eller hör talas om vissa fenomen, fortsätter tänka på saken...Jag har mina undringar och funderingar kring saker och ting...Det här var främsta skälet till att jag började blogga från början. Förändringarna i samhället/Sverige/världen är så stora på så kort tid och jag undrar ofta: Hur blev det så här? När hände det?

Skillnaderna från förr till idag är markanta och har skett i rasande fart. Det har påverkat oss alla oavsett ålder. Varit både på gott och ont! Nog är det många saker som fått mig att gå i taket! Jag reagerar starkt på orättvisor, på okloka beslut från makthavarna, på det som blir helt onaturligt i slutänden. Jag skulle kunna skriva en hel avhandling här, men väljer att plocka lite ämnen undan för undan. Vissa saker är belagda med någon slags oskriven regel och tas sällan eller aldrig upp till diskussion. Är tabu på något sätt...

Något som fick mina tankar att gå på högvarv, var förslaget från några inom den sociala verksamheten. De vill starta föräldraklasser för de som har tonåringar. Det är många ensamstående mödrar utan ett socialt nätverk, och ingen att vända sig till eller prata med om sina bekymmer. Så utarmat har alltså vårt land blivit, rent mänskligt sett, tänkte jag på en gång. Det är tragiskt hur utveckling kunde bli avveckling istället...Vi saknar inget materiellt sett, men rent socialt är det en katastrof många gånger...
Tillbaka till föräldrakunskaperna då: Detta förslag baserades på att många ungdomar spårar ur fullständigt och föräldern verkar maktlös. En högstadieskola hade förra året en klass där 18 elever av 23 inte var behöriga till gymnasiet. Detta är alarmerande, stod att läsa i rapporten. Den sociala sektorn går på knäna pga av arbetet med unga människor som hamnar utanför samhällets ramverk. De vill nu skapa föräldraklasser och undervisa i föräldraskap.

Har det alltså gått så långt och är så helt bortom kontroll? Abdikerande föräldrar har ju funnits i alla tider, men de var ingen majoritet förut. Det hade olika orsaker på den tiden, i vissa fall sociala brister, missbruk i hemmet, föräldrar som inte har tid pga jobb etc, efter vad jag förstår. Det var inte så många elever i varje klass som gick ut med IG i kärnämnena.
Många tror ju också att det är skolans roll att fostra och dana det växande släktet. Min fasta övertygelse är att föräldrarnas jobb och ansvar är att fostra sina barn och framför allt lära dem livskunskap. Ge dem redskap att kunna handskas med livet. Vägleda och guida dem, vara en förebild.
Det där lät högtravande, men jag tror det är viktigt att vara engagerad i barnens liv ända från början. När de sen blir tonåringar är de så vana vid att du som förälder finns med i bilden och är delaktig, så den totala urspårningen sker inte. Eller du kan stävja den innan det har gått för långt...
Det kändes ledsamt att det gått så långt att föräldrar behöver myndigheter som stöd och hjälp i den fostrande rollen, när vi förut hade den egna släkten, vänner, grannar osv som vi tog hjälp av när det behövdes.
Det låter kanske gammalmodigt och inte ligger i tiden, men hur än tiderna förändras är vi dock människor fortfarande med nedärvda behov av en social gemenskap....

Kommentarer
Postat av: Sanna

Godmorgon!
Ha en jätte bra dag :)

2008-03-18 @ 09:30:52
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: maria

Nu gör jag vågen!!!!!! Det är inte många som vågar säga det du sa just nu! Det är så lätt att skylla på samhället, på skolan, på allt....

Och viss del i ungdomarnas oroliga värld har dessa saker också, MEN...det tar inte bort föräldrarnas ansvar!!!!

Ge barnen av er dyrbara tid! Ge dem en chans att få vara barn! Stressa inte iväg på allt!!!!

Någon sa en gång:
-Om man skulle ge sina barn lika mycket tid per dag som man ger sina husdjur så skulle det inte finnas några "värstingar".

Jag är inte bara en PRÄKTIG självgod mamma, jag är socialpedagog också. Jag har sett en hel del under mina år på behandlingshem för ungdomar. Det är SÄLLAN ungdomarnas bekymmer berott på ungdomarna själva!!!

Ojoj..vad jag gick igång på detta ämne nu då....
puh....jag tycker bara det är så sorgligt att dessa fina ungar ska stressas sönder så här som det är nu....

Kram på er!

2008-03-18 @ 09:59:35
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Pialotta

Dina tankekorn får säker många att tänka till.. skrivit med en underbar och snillesrik penna:-) Kramar

2008-03-18 @ 10:18:32
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger

Ja huja vad rätt du har Kerstin.. Föräldrar och barn har ju alltid funnits,, Men nu vet jag inte vad som har hänt. Alla generationer kunde ju hjälpa till om det behövdes, om något gick snett, förr..

Jag vet inte, men föräldrarna ska ju göra karriär och förverkliga sig själva. Många har inte tid med barnen, De ger dem dyra ting istället för god uppfostran, kärleksfull gemenskap.. De måste lära sig tidigt vad som är rätt och fel..

Självklart måste skolan säga ifrån oxå och ta upp det med föräldern. Men det är ju hemifrån som det grundas ens liv och livskunskap..

Det är som du tagit upp tidigare, vi borde umgås över alla generationer mycket mera..
De äldre bör ju i bästa fall vara
bra förebilder. Dock inte i alla förstås..

Många hinner inte mer än att föda förrän de tjafsar om vem som ska vara föräldraledig..
Är det inte bättre att låta bli att skaffa barn då..
Barnen är ju såå betydelsefulla..

Många längtar ju så efter barn och inte kan få. De måste känna ramskri inom sig, när de märker hur en del handskas med sina ungar..

Bra inlägg som vanlig min fina bloggvän..
Kramen till dig.

2008-03-18 @ 12:52:58
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: hjördis

Det du skriver är så klokt och väl genomtänkt och inte alls gammalmodigt, jag håller fullständigt med dig..........
Man måste från början ha en fast hand med barnen och lära dem vad som är rätt och fel det har man många gånger igen när barnen sedan växer upp och ska ut i livet....

Varma kramar till dig // Hjördis

2008-03-18 @ 13:59:30
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Det känns som om man tappat det sunda någonstans?

2008-03-18 @ 14:02:07
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jo, det är så sant att hur än tiderna förändras så har vi människor fortfarande ettt nedärvt behov av social gememskap.
Och ja det är trist att föräldrar i allt större utsträckning behöver myndigheter som stöd och hjälp
i uppfostran av barnen.
Om alla generationer umgicks mera, och även grannar, så tror jag också att det skulle göra stor skillnad.
Kram

2008-03-18 @ 14:12:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

Ja detta är något som berör...avsaknad av tid för sina egna barn ..det får mig att känna kalla kårar..läste om en känd it man som berättade med stolthet i rösten om att det var första gången på 2 veckor som han åt middag tilsammans med sina barn !!
vad är framgången värd frågar man sig...jag som inte begåvats med några barn känner stor sorg när jag läser om hur man prioriterar bort sina barn,avsaknad av tid som leder till problem som man skyller samhället för...detta är något som upprör och rör vid många strängar hos mig...ett bra och viktigt inlägg igen....massa kramar till dig

2008-03-18 @ 14:14:09
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Helen

Ja det är helt otroligt man tror knappast det är sant. Svårt att förstå det bara. Verkligen bra skrivet Kerstin.
Kram o ha en fin dag

2008-03-18 @ 14:27:55
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: liza

ja, det var en väldigt rolig helg. och det var nästan precis som sommar, precis som det ser ut på bilden :) kul att du hittat min blogg!

kram liza

2008-03-18 @ 16:51:50
URL: http://liza.blogg.se
Postat av: Marie

Tyvärr tror jag att vi kan skylla mycket på alla skilsmässor. När man har tonårsbarn behöver man vara två stycken som SAMARBETAR med varandra och inte motarbetar varandra (på barnens bekostnad). Det är nog vanligt att det är den ena av föräldrarna somn är "starkare" än den andra och kanske är den som också uttalar kraven på barnen. Då gäller det också att den föräldern fortsätter med detta även efter en skilsmässa så att kraven inte bara kommer lite sporadiskt så där varannan vecka eller så. Jag skulle kunna ta upp tusen andra orsaker till varför det ser ut som det gör bland ungdomarna just nu...men detta tror jag är en stor förklaring. Det går inte om man inte håller enad front mot små uppstickare..;-))). En anna tung bit är det hårda klimatet ungdomar emellan som vi vuxna faktiskt inte förstår oss på...kanske har vissa aningar...men faktiskt inte förstår på allvar. Sedan har vi ett kunskapssmhälle som inte heller passar alla...ojojoj jag skulle kunna göra listan hur lång som helst..det är nog bäst att jag slutar nu...innan alla har fått sig en släng av sleven..;-))

2008-03-18 @ 18:54:54
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Tina

Men det är väl inte en så tokig idé att starta föräldraklasser? Så länge de är frivilliga förstås. Fast kanske känns det lite fel on det är "det sociala" som ordnar. Det kunde kanske vara skolhälsovården eller någon annan?

Jag har massor med släkt och uppbackning -men ju tonåringsproblem är väl något som skiftar lite med olika tider. Skulle tycka att det vore bra att bli informerad om vad för droger etc som cirkulerar. Kanske diskutera gränssättning med andra föräldrar. Lite som en mammagrupp fast för tonårsföräldrar!

2008-03-18 @ 19:01:00
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Hej Kerstin!
Nu har jag kollat min mail och fann ingenting från dig? Vad händer med ditt mail? Och jag gav ju min officiella, den som alltid funkar! Har du fått tillbaka också det senaste!

En mycket intressant läsning och bra skrivit!

Nu ska jag sköta om mig, så jag snart blir frisk!

Kramen får du per tanke i kväll så hörs vi snart igen!/

Ec

2008-03-18 @ 19:14:29
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: soffie

Jättebra inlägg su skriver idag!
Tyvärr tror jag att många barn idag inte hinner med att vara barn de blir tidigt inslussade i de vuxnas värd och de får redan ett "jobb"(dagis) att gå till som små barn.
Jag hade den förmånen att vara hemma med min mamma och alltid när jag kom hem från skolan fanns hon där.Är född -69 och då kunde ju fortfarande kvinnorna vara hemma om de ville.Min mamma började jobba när jag gick i 5an och hon har varit jättenöjd med det!
Tyvärr är det så att den stora uppfostringsbiten ligger hos oss som är lärare och då är det ju riktigt snett eller hur?!
Ha en bra kväll nu ska jag Hejja fram FBK!!!

2008-03-18 @ 19:34:18
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: cilla

Vilka förnuftiga tankar. När mina barn var små levde jag ensam med dom. De var 2 och 5 år när vi skilde oss och inte förrän de var 10 och 13 träffade jag min nuvarande. Många ggr saknade jag någon att kunna bolla tankar och idéer med. Men det allra viktigaste tror jag ändå är att ge barnen den grundtryggheten att de alltid vet vart de kan gå med problem och bekymmer.

Många ggr är det tufft att vara ensam mamma med barn som växer upp o ingen annan att diskutera barnens problem med. Man är ju både mamma o pappa (mina barns pappa har aldrig brytt sig)
Jag är övertygad om att det vi föräldrar som har huvud ansvaret för våra barns uppfostran, det de får lära sig i unga år växer med, och finns vi där för våra barn vågar de komma med sina problem. Det är inte skolan eller kommunens plikt att uppfostra våra barn, de är vårt ansvar.

2008-03-18 @ 20:05:54
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Inger

Ja jag ska oxå försöka krypa till kojs, och lyssna till Carlavagnen..
Hoppas att vi vaknar till en dag utan snö och att det är lite solsken..Ledigt, härligt...
Natti natti min goa kloka bloggvän!
Kramen till dig/Inger

2008-03-18 @ 21:58:47
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inga M

När det nu har blivit ensamt runt människor i föräldrarollen så tror jag att det är klokt tänkt att starta föräldragrupper där föräldrar kan hitta strategier tillsammans för att försöka återta makten. Vi får inte lämna över till ondskans anarki. Lyssnade på ett intressant föredrag i förrgår där jag fick veta att Skolverket numera inte betraktar tillmälet "hora" som kränkande längre. Det är alltså fritt fram för elever att kalla sina lärare eller skolkamrater så. Jag blir bara så arg. Det finns ingen anledning att backa undan för elakheter och dumheter bara för att de breder ut sig. Likaså berättade han från ett stort sjukhus`akutmottagning att av 4000 ansiktsskador orsakade av våld så polisanmäldes endast c:a 400 och det p.g.a. rädsla för repressalier.

2008-03-19 @ 07:00:01
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: britten

Godmorgon / vill bara önska dig en bra dag så här i början på påsk...stor kram

2008-03-19 @ 07:42:54
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0