Fortsättning följer.....

Bloggandet har fullkomligt exploderat under senare år,tre av fyra bloggare är kvinnor enligt en enkätundersökning som Hans Kullin gjort (driver bloggen Media Culpa).Kvinnor som tar plats och kvinnliga författare har alltid mött motstånd och räknas inte som riktiga skribenter. De kvinnliga bloggarna är inte heller skonade från kritiken...

Det verkar finnas ett stort behov bland kvinnor att få uttrycka sig och skapa egna forum. I bloggosfären finns inga gränser, inga hinder för hur språket får användas inte heller några regler för vilka ämnen som får avhandlas. Det kan bli heta debatter på vissa bloggar,t om rena hatkampanjer. Finns de som inte har orkat med alla anonyma hatiska kommentarer och helt enkelt slutat skriva och stängt ner sin blogg...

I kartläggningen om bloggare så visar det sig att tjejer helst läser modebloggar och även har en sådan själva. Kvinnor läser helst om vardagsbetraktelser och bloggar som rör den privata lilla egna världen. Män däremot läser helst bloggar om politik, IT, media och journalistik. Forskarna ser ett genusmönster även i bloggvärlden. Med andra ord så återfinns de vanliga könsrollerna även i bloggosfären.

Internet speglar hur det ser ut i resten av samhället, konstaterar de som forskat i ämnet bloggar. Trots att det inte finns några egentliga gränser på nätet, så begränsar sig många kvinnor ändå. De begränsar sig till det privata, det vardagliga och det ofarliga.(Det ni - det var ord och inga visor,hahaha). Detta står att läsa i magisteruppsatsen "Mars och Venus i cyberspace-genusmönster i bloggen".

Ja, vad kan man säga om detta? Kanske är det så att vi bloggkompisar inte har någon speciell ambition med vår blogg, inget direkt syfte som t ex en ren modeblogg har. Vi bloggar helt enkelt för vårt eget höga nöjes skull, eller vad säger ni? Jag gillar att träffa på likasinnade helt enkelt och ha ett utbyte med dem. Det är berikande och intressant för mig...

Lite kul var det ändå att se, en maffig tidningsartikel som avhandlar vetenskapliga undersökningar om bloggvärlden. Vem kunde tro att detta fenomen skulle bli så stort att det fullkomligt exploderat på bara några år!

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Det finns allt inom bloggeri. Tycker det är lite kul att vandra runt i den otroligt stora bloggvärlden.. hittar jag något intressant kikar jag till på riktigt, gästar alltid, i mån av tid, mina gamla bloggvänner.. det hat blivit lite som en stor familj runt om..
Konstigt är det, men om någon inte bloggar på några dagar, så kommer tanken.. hur är det med henne/honom.. har något hänt.. och så går tankarna.. lite som om man kände varann på riktigt:-) Omsorg och värme.. jag gillar inte påhopp och kränkningar på bloggar.. de då stänger jag dörren ganska så snabbt..
Finns över allt och mycket i den här världen. Direkta modebloggar.. inget för mig, men säkert för många.. finns en uppsjö, jag vet och har sett..
De där bloggarna kniper modebilder hej vilt över allt, vilket man inte får göra hur som helst:-(
Jag fortsätter med min blandgodis på min Kafferast och plockar ur påsen efter hand som jag känner för det. Ibland poppar idéerna upp tidigt och i massor.. andra dagar tar det sin tid.. som idag:-)
Ha de gott o lev väl min vän.
Kram*

2008-03-10 @ 09:43:22
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger

Ja det var intressant.
Jag är som Pia-Lotta inte intresserad av någon modeblogg.

Jag föredrar; Lite blandad kompott,,
Vardagliga händelser i människors liv, kunna få säga min åsikt,,Samhället i stort, även lite politik, psykologiska aspekter.. Utbyta erfarenheter, få tips om böcker, få delge andra..Argumentera kring olika livsteman.
Framförallt vill jag att min blogga ska vara en
"Må bra blogg" i främsta hand för mig själv...
Jag är inte ute
efter att såra eller kränka någon.. Utan snararare att man ska bli lite peppad och må bra. Vill oxå gå in på bloggar, där jag vet att det är något positivt.. Självklart ibland kan det vara tunga och svåra livsfrågor. Men dock intressanta.. Jag vill gärna att det ska beröra mig, så att jag vill ge en kommentar...

Det var ett jättebra inlägg.. Men det är det alltid hos dig..
Stora kramen till en trevlig bloggvän./Inger

2008-03-10 @ 10:50:16
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Tittar inom och jag fick just inspiration av dina ord här.. har sagt det förut, men det pockar på nu igen:-)
Kramar o ha en fin dag..

2008-03-10 @ 10:57:02
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: britten

ja du min käre blogg vän..ännu igen bra inlägg..Jag har skrivit på min blogg någon gång om varför jag bloggar.

Jag har alltid skrivit.. skrivit av mig som man brukar säga..När jag började skriva så var det nog inte tänkt att så många skulle komma att läsa mina ord. När jag upptäckte hur många som läste blev jag först lite ängslig och kände lite oro, men kände sedan att så länge jag kan stå för det jag skriver och framför allt så länge jag kan vara till nytta för någon med mina rader så måste jag fortsätta.
Jag har svårt att förstå att man kan gå in och fördömma en annan människa som man inte känner..som det görs ibland..det tar jag avstånd från men jag tycker att runt om i den bloggvärd jag besöker är tonen vänlig trevlig och kärleksfull och det är precis så jag vill ha det. När sedan någon skriver något uppmuntrande eller när någon blivit stärkt av något man själv skrivit då känner jag i alla fall mig stärkt själv och finner anledning att fortsätta.

Sedan har man ju sina favoriter...jag har vissa som jag alltid går in till varje morgon oavsett. Du är en av de som jag alltid besöker.

Kram till dig..dina ord är viktiga.

2008-03-10 @ 12:18:20
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Hej!
Nu har jag fått veta av blogg.se att ingen kan se min mailadress i en kommentar till dig. De har alltid varit seriösa mot mig och hjälpt mig mycket.
Är du intresserad att få den?

Jag mår bättre idag och ska ha massage om några timmar. Det ska bli skönt!

Du skriver så intressant. Caroline R. kan slänga sig i väggen.

Ha en bra dag!

Stor vår-kram/
Ec

2008-03-10 @ 12:18:32
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Mycket intressant det du skriver.
Och ja, vi bloggar nog lite olika, män och kvinnor.
Sedan tror jag också att åldern spela roll när det gäller vad vi bloggar om.
Bloggen är en underbar uppfinning, där man har möjlighet att dela med sig av olika saker, som t.ex. tankar och funderingar, om olika saker i ens liv, då och nu m.m.
Och sedan få läsa de olika kommentarer och funderingar andra har om dessa olika saker.
Och så fina bloggvänner man får också.
Bloggen har också hjälpt mig att börja skriva igen, vilket jag inte gjort under flera år innan.
Ha en fortsatt bra dag.
Stor Kram

2008-03-10 @ 14:21:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: hjördis

Intressant att läsa om det du skrivit. Jag gillar verkligen att blogga där man har möjlighet att dela med sig av vardagen..... Jag har ju fått härliga bloggvänner, och en del
tillhör ju favoriterna där du naturligtvis är inräknad....
Önskar dig nu fortsatt bra vecka.
Bamsekram tillbaka // Hjördis

2008-03-10 @ 14:56:49
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Anna

Ja visst är det berikande att blogga. Man kan uppleva saker en gång till när man får berätta om vardagshändelser. Intressant inlägg. :)

2008-03-10 @ 16:23:11
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Helen

Bloggen har verkligen blivigt ett stort ämne, så många, unga som äldre sitter vid datorn o har ngn form av blogg eller Lunar eller vad som nu finns att erbjudas. Det har blivigt ett trevligt ställe att besöka eftersom jag endast har mött ttrevliga människor i bloggens värld. Tråkigt när vissa inte vet hur man ska uppföra sig, men som sagt de besöker man inte igen.
Kram o ha de gott.

2008-03-10 @ 16:23:41
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Marie

Jag tycker om att blogga. Det är både ett tidsfördriv och så är det ett sätt att uttrycka allt som jag tänker. Min hjärna fungerar ungefär som min blogg...en salig blandning av det mesta. Jag tror att jag hade skrivit lite längre och tyngre inlägg om jag inte hade pluggat, men jag skriver så mycket när jag pluggar att det inte riktigt finns ro till att skriva längre inlägg. Däremot hoppas jag på att delvis kunna leverera ett visst djup ändå...även om det aldrig kommer ner på det verkliga djupet..;-)) Ha en fin kväll!!!

2008-03-10 @ 18:42:21
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: soffie

jättebra inlägg!
tänk va mycke nya vänner jag fått här,jag kollar in deras bloggar nästan varje dag!
tycker det är så sjukt att det finns dessa idioter som förstör och detta med bloggmobbning speciellt hos den yngre generationen!
hoppas du får en fortsatt bra kväll:O)

2008-03-10 @ 19:29:26
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Cissi

Ja vi har olika syn på detta, vi och männen.
Och jag bloggar nog av samma anledning som dig, det berikar mitt liv!
Sedan gillar jag att skriva.

2008-03-10 @ 20:48:45
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag förstår egentligen inte varför det mest är kvinnor som bloggar. Det borde enligt könsmönstret alltså vara en massa män som skriver om manliga intressen, typ sport, motor och sånt. Men det är det alltså inte. Det kanske inte är manligt att blogga helt enkelt, eller vad ska man tro. Eller så går det igen från tidig ålder att kvinnor är mer verbala, talar mer, tränar mer på språket och blir säkrare på talspråk. Bloggens språk ligger ju nära talspråket, är väl ofta egentligen ett skrivet talspråk utan höga krav på korrekthet. Ska bli spännande att se vad som händer med blogginnehållet när den nuvarande generationen ungdomar, som bloggar nu om mode o liknande, kommer upp i åren och fortsätter blogga. Om den ändrar innehåll i det de bloggar om eller om de fortsätter blogga mode.

2008-03-11 @ 06:48:36
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Victoria

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2011-07-13 @ 05:23:02
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0