Fattiga barn i Sverige...

Rädda Barnen har kartlagt och rapporterar om barnfattigdom i Sverige.

Jag blev häpen när jag läste detta! Kunde inte låta bli att stilla undra vad man jämför med då? Vad som anses vara fattigdom? I den artikeln som jag läste stod ingenting om detta... Vidare står det att 12,6% av barnen i Sverige lever under fattigdomsgränsen!

Jag hade lite svårt att ta till mig det här först. I min värld representeras fattigdom av något annat, förstod jag efter ett tag...Jag har en annan tolkning av ordet fattig helt enkelt... I min tanke fanns ett annat begrepp - jag såg barn utsvultna och utan rejäla kläder på kroppen och utan ett ordnat boende... Begrep ju ganska snart att sånt handlar det inte om här.

Gick in och kollade hos Rädda Barnen vad som menas med barnfattigdom i Sverige. B la stod det:
Barn som inte har råd att följa med på klassresa
Utsatthet, utanförskap i skolan pga dålig ekonomi
Diskriminering och klassskillnader
Klyftor mellan fattig och rik
Brister i den ekonomiska grundtryggheten

Föräldrarnas dåliga ekonomi påverkar barnen negativt, deras hälsa försämras. Barn i Sverige ska kunna ha råd att gå till simhallen, gå i musikskolan, gå på bio med kompisar osv.
Rädda Barnen säger att fattigdom i Sverige inte går att jämföra med fattigdom i t ex Rumänien eller Vietnam.
Det är upp till varje land att bestämma en skälig levnadsstandard utifrån sina resurser.

Den informationen ger ett annat perspektiv på fattigdomen här. Jag tycker nog ändå att ordet fattigdom är lite starkt i sammanhanget. Kanske för att jag växt upp under en annan tid och vi hade barn i vår skola där man kunde använda ordet i dess "rätta" bemärkelse. Känns lite konstigt hur olika livets lotter faller, beroende på vilket land du befinner dig i...Att skillnaden på begreppet fattigdom är så avgrundsstort mellan olika världsdelar och länder är skrämmande, och sorgligt...


Kommentarer
Postat av: Inger

Ja inte kunde man tro, att det betyder att vara fattig. Jag tycker oxå
att "fattig" har en annan betydelse.
Hur många ensamstående finns det inte, som kanske inte har råd med allt., Dyra märkeskläder, klassresor..odyl.

Det är som du säger sorgligt. Det kan lätt hända att de hamnar fel om de känner utanförskap..

Sedan allt forskande de håller på med, de som bor där är rika, de som bor d'är är fattiga. Jag tycker att det har blivet lite skrämmande. Pratade just med maken om detta igår..

Sedan står det på löpsedlar, de som har de dyraste bilarna i din kommun osv.. Vet du jag nästan kräks, när jag läser om sådant här, Är vi inte alla medmänniskor.. Nej, tydligen inte, det är en förfärlig klasskillnad.. Jag blir jätteledsen av sådant.
Jättebra och angeläget inlägg av dig som vanligt min kloka bloggvän..
Stor solig kram/Inger

2008-03-27 @ 13:07:05
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se
Postat av: britten

ja jag reagerade också på detta och med risk för att upprepa mig så säger jag att det är klokt och bra och insiktsfullt skrivet...och mycket sorgligt att ordet fattig har en sådan betydelse här...stor kram

2008-03-27 @ 14:12:36
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Marie

Ja, jag har också reagerat på detta. Jag läste någonstans att om man inte hade råd att åka på semester med sina barn så var man fattig...! Jag som studerar och har tre barn...hur ska man kunna åka på semester då? Jag måste alltså vara väldigt fattig...för att åka till landet och hälsa på svärföräldrarna på sommaren det verkar inte gillas..;-)).

2008-03-27 @ 19:48:38
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inger Maryissa

Ja, tydligen så är skillnaden på begreppet fattigdom väldigt stort beroende på vart i världen det gäller.
Då jag tänker på fattigdom då tänker jag på barn som inte har mat för dagen, eller ordentliga kläder m.m.
Och förr i Sverige var klasskillnaderna otroligt stora.
Så illa ställt är det inte nu, men ändå naturligtvis om föräldrar har dålig ekonomi det påverkar barnen negativt,
och tycker att i vårt land ska alla barn kunna ha råd att delta i skolans / klassens aktiviteter.
Och vi måste värna om vårt välfärdssystem så det inte urholkas, med åter igen större klasskillnader.
Men visst är det samtidigt så sorgligt att begreppet fattigdom är så avgrundsstort mellan olika länder på vår jord.
Alla barn på vår jord borde ha rätt till trygghet, mat för dagen, kläder, gå i skola m.m.
Ett mycket tankeväckande inlägg.
Stor Kram

2008-03-27 @ 20:33:31
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Jag tycker oxså att ordet fattig då är man verkligen fattig och ser oxå en bild av andra länders dilemma. Men visst sjutton finns det fattigdom här i vårt eget land .. den fattigdom som RK visar på. Tycker det är så hemskt att inte alla barn i vårt land kan få följa med på klassresor, gå på bio, simhall eller något annat som kostar en slant.. Barnbidraget kan man diskutera.. det har jag gjort länge och nu äntligen är det på tapeten.. äntiligen en klok fråga.
Ha de gott o valsa vidare i skön takt:-)
Kramkram

2008-03-28 @ 00:25:26
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: maria

Jag håller med dig och hänger med i ditt resonemang, men vi ser lite olika på fattigdom i Sverige mot i ett U-land. Lika stor skillnad är det på vad vi kallar hög standrad här och vad de menar med det i exempelvis Indien! Vi har olika måttstockar.

Fattigbarnen i Sverige har nog mat för dagen och kläder...medicin kanske inte föräldrarna har råd med men då har vi ju ett utmärkt skyddsnät i Sverige: socialtjänstlagen! Så fysisk kanske inte dessa barn lider, men psykiskt!

I många skolor har de slutat med skolresor, skridskoåkning och en massa annat som kostar pengar eftersom alla barn inte kan vara med på dessa aktiviteter. Föräldrarna har inte råd.
De andra barnen i klassen vet varför dessa roliga resor blivit inställda, och barn är inte alltid snälla!!!! Det är inte roligt för ett litet barn att vara "anledningen" till att hela klassen måste stanna hemma istället för att åka på en rolig klassresa!!! Och detta får de garanterat höra av de andra mer bemedlade barnen!!!

Det är inte lätt att vara liten och "fattig" i Sverige heller......med våra mått mätt.

KRAM till dig som alltid tar upp viktiga saker och får igång oss att tänka till!!!!

2008-03-28 @ 00:50:57
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: britten

godmorgon min kloka vän..jo det bra nog så jag menade..önskar dig den bästa dagen

2008-03-28 @ 07:26:51
Postat av: cilla

ja nog är fattigdom i mina ögon nåt annat, då tänker jag på barn som svälter i andra länder. Men däremot är det ju klasskillnader, det kommer vi inte i från. Klasskillnader bland barn där det är frågan om vem som har råd att åka på klassresan, spela hockeyn m.m m.m
Denna klasskillnad är vidrig men kan absolut inte mätas med barnsvält i u länder

2008-03-28 @ 11:23:58
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: ellen

Det är fattigdom jämfört med den genomsnittliga svenska familjen, och det är också fattigdom.

2009-04-27 @ 13:54:29
Postat av: Henrik

Jag är uppväxt med en ensamstående mor(är 23år)att vara fattig i mina ögon är att inte ha mat på bordet och att ha en supande förälder som lever på socialbidrag. Idag är jag själv arbetslös och bor i en etta i en annan stad än där jag är uppvuxen. Hur jag försörjer mig? soc bidrag.

2009-06-07 @ 18:40:18
Postat av: Tant J

Att diskutera fattigdom är viktigt och att slå sig för bröstet och påstå att alla barn i sverie har mat för dagen är inte sant. Min erfarenhet som gammal behandlare är att det finns "fattig" barn i Sverig, utan möjlighet till middag i hemmet varje dag. Utan möjlighet att följa med kamrater på utflykter m.m. Dessa barn är experter på att dölja familjens fattigdom, vilket gör det svårt för omgivnigen att se behovet för familjen av stöd och hjälp. Vi får inte glömma att problem och ordbetydelser är relativa och skapar sin mening i det sociala landskap den befinner sig i.De fattiga barnen i Sverige, upplever sitt liv problematiskt och svårt, glöm aldrig det.

2009-11-08 @ 00:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0