Det goda samtalet

Tänk hur upplyfta vi blir av ett positivt möte med någon.
Där ingen baktanke finns, eller tyst kritik.
Ett ärligt, öppet möte mellan människor, stärker och ger glädje...

Det jag egentligen vill komma till är att kroppen, utstrålningen säger mer än ord!
Har ni tänkt på att orden bara utgör ca 95% (om jag inte minns fel) av en konversation...Vi uppfattar varandra även på ett energimässigt plan och avläser varandra på så sätt. Ofta sker ju detta omedvetet, man får en känsla för människan man möter. Ibland vill man bara gå därifrån så fort som möjligt och i andra möten vill man stanna för evigt...
Kroppsspråket avslöjar även den bästa kommunikatören. Kroppen lever sitt eget språk och det är sällan du kan behärska det. Din mimik, dina gester och din kroppshållning visar vem du egentligen är och vad du säger från en djupare nivå.
Ögon är också talande. Det är inte för intet, vi kallar dem för själens spegel! I ett par ögon kan du utläsa väldigt mycket hur välsinnad någon är...

Har vi inte alla upplevt någon gång att träffa en person som är översvallande trevlig och vänlig, och ändå fått kalla kårar längs med ryggraden? Eller känt en otrevlig känsla av att inte vara omtyckt eller accepterad av den vi pratar med, fast människan står med ett leende på läpparna? Tyst kritik är också obehagligt för den som blir drabbad, man känner en outtalad kränkning av sin person.

Vi människor är så komplexa av naturen och det är inte alltid så lätt att förstå sig på. De här människor jag nämnt ovan, kan man också se på ibland som en oslipad diamant. Det finns vassa kanter och ojämnheter i ytan på den, men med lite utveckling och självkännedom kan denna ädelsten bli som en vacker prisma, som lyser i regnbågens alla färger i solljuset...

Kommentarer
Postat av: Helen

Verkligen konstigt det där du beskriver, har oxå träffat på en som ger en rysningar trots att allt är "bra" på ytan.
Måste skratta lite då jag har en kompis som det bara lyser igenom när hon inte gillar ngn/ngt hehe. Hennes ansikte förändras o hon kämpar verkligen för att inte visa det, stackars henne hehe.
Ja det där kroppsspråket är verkligen en källa till upplysning, så även våra ögon.
Kram o ha de gott, önskar dig en trevlig fredag.

2008-03-14 @ 11:17:22
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Inger

Som vanligt ett mycket intressant inlägg..

Visst känner man så. Man kan tycka att vissa är trevliga i telefonen, och sedan när man träffar dem i verkligheten, så ramlar man nästan baklänges..oj, var det henne jag pratade med i telefonen..
Kroppsspråket är ju oerhört viktigt..

Ögonen är oxå väldigt viktigt, att man får ögonkontakt.. Sedan det falska leendet, det är hemskt,
det ger en verkligen kalla kårar..

Goda vänner finns inte hur många som helst.
Men tänk när man kommer in på det goda samtalet, när man inte vill avsluta, utan man känner en oerhörd fin personkemi..sedan att man kan sitta och vara tysta tillsammans, det är oxå väldigt skönt, och ändå känna att den andra personen verkar gilla läget..Problemet är när det känns rätt för en och inte för den andra.
Men ibland kan det kanske byggas upp en fin personkemi. I regel tycker jag att träffar man någon så känns det direkt..henne känner jag gemenskap med..Det ger en verkligen en glädje i livet, att finna en sådan vän..
Jag har lyckan att ha några få fina vänner..
Dem är jag verkligen rädd om..

Ett liv utan en vän blir en
död utan vittne..
Ha en fin dag du goa vän.Kramar/Inger

2008-03-14 @ 11:24:02
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: britten

Det goda samtalet ! o vad jag tycker om det .
Inger har skrivit här ovan det som jag också ville säga...men ibland sä kan man läsa in saker i det skrivna också jag kan tänka på det ibland när jag läser bloggar.
En känsla för någon man aldrig mött. En människa som utstrålar värme och sympati genom det skrivna ordet.
Det kan ju var tvärtom också tyvärr.
Men jag sa det senast i går att en del som skriver på bloggen får jag sådan medkänsla och sympati för utan att ha träffat dom...vänner är viktiga..kram min vän

2008-03-14 @ 12:06:26
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Det goda samtalet är ett ämne som berör mig starkt. I alla relationer och samtal måste personkemin stämma annars blir det inget bra. Den är ibland svår att stämma till 100%, då får man försöka ändå och se om man kan utveckla den under resans gång, då andra saker fungerar bra. Det har jag ofta att ta ställning till vid anställningsintervjuer och utbildningar av nya pers. ass. Jag skriker högt då jag finner att vår personkemi stämmer meddetsamma. Det händer en gång på 100 att den stämmer till fullo.

Önskar dig en Skön Helg!

Stor Kram/ Ec

2008-03-14 @ 14:49:46
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Helen

Tack för ditt kanon inlägg hos mig :)
Kram o ha de gott min vän :)

2008-03-14 @ 15:45:13
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Pialotta

Kroppsspråket betyder så mycket.. visst kan man känna oro och inre stress av vissa människor, andra bara lyser igenom med sin värme och allt stämmer.
Ord på ett papper eller som här på datorn om det är i bloggar eller chattrum speglar en människa till en del och man märker direkt om människan bakom orden är en reko människa eller en mindre god.. i alla fall har man aningar. Så kan det där vara rent åt pepparn fel i verklighetens rum. Nä det går inte riktigt att lita på individen via någon blogg eller ännu mindre genom chattrum.. det verkliga livet där vi möts med blicken riktad får man en verkligare bild, men det kan vara falska léenden och annat smicker.. ja det där kan vara hur som helst.. har man fått en vän för livet och känner sig bekväm med denne så håll fast.. det växer inte alltför många på träden;-)
Ha de gott kramelikram o dansa varsamt..

2008-03-14 @ 17:12:11
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Agnetha Ersson Eriksson

Det är så sant det du skriver om att kroppsspråket inte ljuger. Men det är ju även så att man kan "ljuga" igång kroppen med att faktiskt le även om det känns tungt. Ha en skön helg och kram / Agnetha

2008-03-14 @ 18:06:20
URL: http://metrobloggen.se/atenga
Postat av: Marie

När jag arbetade som frisör kom jag på att de människor som jag hade svårast för sa en ska med munnen och en helt annan sak med kroppsspråket. När dessa sammanföll var det lättare att "tycka om " personen ifråga. Jag har många gånger tänkt på detta. Vad som var orsaken....det skulle ju kännas orätt om man tycker sämre om ngn bara för att det inte överenstämmer...eller är det en falskhet man befarar finns där..jag vet än idag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta, jag bara upptäckte att det var så. Ha en fin kväll!!

2008-03-14 @ 19:54:35
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Maria

Du har så rätt i dina ord.
Jättebra skrivet, för det är verkligen så det är.
Kemin mellan olika människor betyder oerhört mycket.

/Maria

2008-03-14 @ 21:36:08
URL: http://mariasfoto.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Ja, ett ärligt och öppet och positivt möte med en människa ger så oerhört mycket.
Och ja, orden säger oftast inte allt utan även den utstrålning eller energi man uppfattar från en person påverkar väldigt mycket och oftast omedvetet, precis som kroppspråket.
Mycket intressanta tankar du delger i ditt inlägg.
Stor Kram
Ps. tack för dina varma rader i min blogg, och ja, jag känner mig lite bättre nu. Och önskar dig också en riktigt fin helg.

2008-03-14 @ 22:09:49
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: kastrullhexan

Åh, så fint och klokt du skriver om detta. Det ÄR ju så! Vi uppfattar mer än med bara ögonen/öronen. SÅ mycket mer....

2008-03-15 @ 04:32:05
URL: http://www.metrobloggen.se/fab
Postat av: Inga M

Jag undrar om det inte är så att 80 % av vår kommunikation sker med kroppsspråk, men det är så länge sedan jag läste om det här att jag blir osäker. Det värsta jag drabbas av i den här vägen är de här människorna som ena stunden ska vara översvallande vänliga och kramiga för att i nästa stund uppträda iskallt översittaraktigt och sedan hela tiden pendla mellan de här två attityderna. Det fixar jag inte. Det blir en berg-och dalbana som jag har svårt att värja mig mot eftersom mina gensvar är instiktiva, inte beräknade.

2008-03-15 @ 08:10:49
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Margaretha

Jag håller med .Själv är jag otroligt känslig för vad som INTE sägs utan man får läsa mellan raderna. Jag tycker att det är kanska lätt att märka på människor om dom är hjärtliga på riktigt.Ytliga kindpussar är det värsta jag vet!!!!!!!!!!!
Ha en fin lördag
Margaretha

2008-03-15 @ 09:24:03
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Annaa M

Men visst är det konstigt att den där attityden kan kännas även t ex i bloggar! Trots att som du säger det första intrycket via kroppspråket är så otroligt viktigt. Det finns bloggare som jag vet många tycker är så underbara men som jag bara ryser över, av just de där anledningarna som du beskriver. Och jag undrar alltid, märker inte de andra av det där språket som finns mellan raderna? De där åtbörderna, överdrivna leendena, som gör att det blir så kallt och obehagligt?

2008-03-15 @ 12:36:39
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Kerstin

Så intressant ni alla kommenterar mitt inlägg! Vi verkar vara många som upplevt den leende munnen, med iskalla ögon...Faktum är att jag varit med om något som är verkligt obehagligt: när alla andra tycker och säger, åh vilken underbar snäll människa hon/han är, så trevlig och mysig. När jag i samma ögonblick bara vill backa undan så fort det någonsin går, för jag upplever denna person som obehaglig och allt annat än trevlig! Ofta har det i mitt fall med att göra att kroppen säger en sak och deras mun en annan. Eller när jag får en "vänlig" kommentar, och det hänger istappar i varenda bokstav. Ämnet är intressant och jag skulle kunna skriva hyllmetrar om det...
Bloggen börjar bli jobbig, det är allt för många gånger sista tiden som jag inte kan komma in överhuvudtaget! Har någon annan också haft problem med det? Funderat på om det beror på att många är inne just då eller?
Ni får ha en trevlig kväll alla därute!

2008-03-15 @ 17:08:16
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Pialotta

Kommer inom och önskar dig en trevlig musikalisk afton.. hur det ska gå.. vet i sjutton, kan bli världens skrällkväll.. vi har sett det förut.
Kram o håll hårt i micken;-)

2008-03-15 @ 18:17:15
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: britten

jag hjälper ju min man att anställa i bland och ett par gånger har vi haft lite olika uppfattningar...och då har det handlat om en sån där känsla som du beskriver och när ögonen säger nåt hellt annat än munnen..i ett par fall har jag haft sorgigt rätt ...jo här strular bloggen mycket har haft väldiga problem med att kommentera..hoppas du har en fin kväll. Jag känner mig trött, frusen och lite låg faktiskt , tror kanske jag skippar den där festivalen...kram till dig

2008-03-15 @ 19:34:45
Postat av: Inger

Ja, jag kan oxå känna så ibland, när någon säger; vad trevlig han eller hon var,, ser de inte att det är spel, det
är inte personens rätta jag..
Men jag tror att det kan ha med åldern att göra,
man lär sig läsa av människor..

Men vilket fint foto har har lagt ut på dig, och du ser verklig trevlig ut,men jag hade inte trott något annat..
Ha en fortsatt trevlig timma på denna lördag..
Varm kram till dig /Inger

2008-03-15 @ 22:56:45
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: kats

det är alltid lika intressant att läsa dina inlägg...tack för att du bjuder oss på det.

I dag lyser det över BYN... det är inte solen.... utan det är SM GULD.... :-)) vi är så stolta här i byn... för 5 året på rad.

2008-03-16 @ 09:28:10
URL: http://kats.blogg.se
Postat av: Inger

Tittar bara in för att önska dig en underbart fin söndag..här i Sthlm är det sol.. Inte så tungt att åka och jobba då.
Soliga kramar till dig du fina bloggvän./Inger

2008-03-16 @ 10:55:25
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Ann

Intressant kommentar du skriver om att vi "uppfattar varandra även på ett energimässigt plan och avläser varandra på så sätt." Ligger helt i linje med mitt eget tankesätt kring vår interpersonella kommunikation, och det icke-verbala språket. Jag skulle tro att du har en väl utvecklad intuitiv gåva i att läsa av personer.
Håller själv på med ett litet inlägg till lite längre fram om det äkta leendet. Tackar så mycket för nytt uppslag om hur vi känner in och upplever och därigenom läser av det vi inte kan se för blotta ögat.

2008-03-23 @ 20:10:31
URL: http://annbookworm.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0