Den läkande maten

Det skrivs en hel del om hur viss mat läker och skyddar kroppen mot olika sjukdomar idag. Hur du med enkla medel kan åtgärda eventuella besvär med välfärdssjukdomar genom att ändra kosten. Läkaren Helena Nyblom påstår att 70% av vissa cancerformer är livsstilsorsakade. Vi åldras också i förtid idag pga att vi lever fel.Maten har stor betydelse för hur vi mår, säger hon.

Motion skrivs ut på recept idag, antagligen kommer matrekommendationer snart att också finnas inom sjukvården, som en slags medicinering. Läkemedelsföretag är suveräna på att marknadsföra sina produkter och det borde grönsakshandlarna bli också...Man frågade henne vilken grönsak/frukt/bär som var bäst, om man bara lägger till en enda sak i sin kosthållning? Hon svarade tveklöst blåbär. Hon själv har bären på havregrynsgröten varje morgon. Äter fisk minst 3 gånger i veckan och får i sig mycket nötter.

Jag har reagerat på grönsaksdiskarna mer än en gång. Kvaliten är inte alltid den bästa på varken frukt eller grönt alla gånger. Äpplen som jag älskar och alltid har hemma, har sett konstgjorda ut där i hyllan med sitt "vaxliknande" skal.
Vissa gånger smakar de beskt, en onaturlig smak som inte går att tvätta bort. Besprutningen har en hel del med det att göra, antar jag.Köpa ekologiskt? Nja, vet inte om jag tror på det riktigt alla gånger. Finns det tillräckligt koll på att det verkligen är så?
Jag tänker tillbaka på tiden före hård besprutning, genmanipulering (där tomater får fiskgener,usch) och när jorden fick ligga i träda ett år mellan varje skörd. Jorden det odlas på idag är utarmad, den innehåller inte de mineraler och annat som vi fick i oss förr och behöver så väl. Frukt och grönt som kommer långväga ifrån, prepareras nog en hel del för att vara hållbart och mogna till det når slutdestinationen,undrar om det är så bra?

Nej, tacka vet jag grönsakslanden min syster hade när jag växte upp. Hon odlade allsköns grönsaker och vi gick direkt ut i landet för att skörda och ha till middag. Den doften, smaken och färgen glömmer jag aldrig...

Kommentarer
Postat av: britten

Ja men visst är det så...jag slås ofta av att frukt och grönsaker inte alltid smakar gott utan lika ofta konstigt.
Tänk vilken känsla att få plocka in färska från eget land. Uppe på gården har vi ett ganska stort jordgubbsland som mamma skött exemplariskt i alla år och som gett otroliga skördar, jag hoppas verkligen att jag ska kunna ta hand om det på samma sätt som mor, men det är ju lite kruxigt när det är 70 mil..vi får se..maten har en oerhörd betydelse för hur vi mår, det är jag säker på.

Efter att jag blev sjuk i min kroniska värksjukdom har jag läst och hört en del föreläsningar om just det...tyvärr är jag väldigt dålig på att äta överhuvudtaget, men jag tror inte att jag äter direkt onyttigt heller. Vi äter ofta fisk, nästan aldrig några såser utan ofta väldigt ren mat...men jag tror nog också att det måste vara måtta åt alla håll tillåter man sig aldrig något extra så blir det ju också någon form av tvång och jag vill inte vara slav under något tvång ...måttlighet i alla former tror jag på...så trist som det nu kan låta i mellanmjölkens land.

Ha en fin dag och hjärtligt välkommen till norrland du..

2008-03-16 @ 12:35:43
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Marie

Jag måste börja med att fråga om det är jag som är snurrig eller om du har haft en visningsbild på dig här på bloggen hela tiden..? Det var i alla fall roligt att få se hur du ser ut! Sedan kan jag tillägga att det är näst intill absurt att man skriver ut motion på recept, det är ju egentligen inte så att vi alla vet hur man borde leva...men kanske inte gör det. Vi människor är otroligt duktiga på förnekelse...jag undrar om det verkligen är en god egenskap.. Hur som helst jag önskar dig en riktigt trevlig eftermiddag!

2008-03-16 @ 14:47:15
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inger Maryissa

Jag tänker också ofta på hur behandlad vår mat är, och all besprutning som säkert påverkar alla frukter och grönsaker och oss människor.
Jag litar heller inte alltid på det när det står att det är ekologiskt.
Och säkert så innehåller inte frukter och grönaskerna numera den näring, vitaminer osv. som den gjorde förut.

2008-03-16 @ 15:15:57
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Det godaste som finns är att stå ute i landet och stoppa i munnen direkt, sockerärtor,´morötter,jordgubbar,hallon......Smakar solsken och inte konstig besprutning.
Kram
Margaretha

2008-03-16 @ 17:41:09
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: cilla

Du har alldeles rätt, som vanligt!! Nog är det ljuvligt på sommaren när man odlat och kan gå ut och hämta både sina kryddor eller frukt och grönsaker en väldigt stor skillnad mot det man köper i handeln.
Har under en tid nu blivit grymt besviken när jag köpt clementiner, de har varit torra och smakat jätte konstigt. I går fick jag äntligen tag i "riktiga" clementiner som är saftiga och smakar som dom ska. Men nog är det tråkigt när man tror man är nyttig o så är det besprutat och konstigt.

2008-03-16 @ 18:27:56
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: liza

håller med om att varje dag är en ny möjlighet, det är synd att man inte kan tänka på det lite oftare :)

2008-03-16 @ 19:02:03
URL: http://lliza.blogg.se
Postat av: Inga M

Det är trist att man inte ska kunna känna att det man handlar är ok. Jag gillar OBS Bergviks initiativ i Karlstad med en hylla närproducerat. Det känna i alla fall som om man har lite bättre koll då, det borde i alla fall vara svårare att luras i längden med de varorna.

2008-03-16 @ 19:10:33
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Inger

Javisst är kosten otroligt viktig.. Låg och läste ur Sannas bok i natt, om just olika sorters mat, vad som är cancerframkallande osv,.

Har oxå hört att blåbär är det mest nyttiga..
Besprutning, jag det är ju synd att det ska behövas.. En del äpplen kan hålla sig i flera veckor, det är otroligt. Det kan inte vara bra. Men jag kan inte vara utan dessa godissaker.. Som du vet, "Frukt de ä mitt liv dä si" hihi.

Sedan ekologiskt, det vet man inte heller, jag tror att man kan blir lurad, bara för att vi ska köpa detta, och då tar de mera betalt..
Men ändå försöker man ju köpa det,,.

Bra och klokt tänkt av dig som vanligt min vän..
Ha det bra, kram/Inger

2008-03-16 @ 22:14:51
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Men det kommer ju hela tiden en massa rapportr om vad som är farligt för oss.. Skulle vi rätta oss efter alla "sagor" som de där experterna skriker om, så skulle vi ju knappast kunna äta något.
Jag tror att lagom är bäst och att äta lite av varje från den där kostcirklen. Självklart ska vi nog försöka hitta de där bra produkterna och det gör man mest i gårdsbutikerna, men det är inte alla som kan komma dit..
Torget här i min stad kryllar av frukt och grönt nu.. där fyller jag hellre korgen än på Maxi stormarknad:-)
Ekologiskt, ja det är frågan det, men de kan väl inte luras så eller kan de;-)
Kramar o en fin natt/morgondag

2008-03-16 @ 23:34:42
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: maria

Med diverse sjukdomar i bagaget så har jag fått mina förhållningsorder från läkarna angående mat...problemet är bara att det som är bra för en sjukdom är rena döden för en annan.... Så jag går efter vad som är gott istället! Oftast är det det som vi tål bäst också. Titta på alla djuren! De ratar sådant som de vet är farligt och glufsar alltid i sig det godaste först. Vi har också ägt den instinkten men vi har trubbat bort den mer och mer under civiliseringen.

Och det här med frukt och grönt...finns det något godare än att sitta i växthuset och äta ljumna tomater? Eller en tallrik skogsmultron med socker och mjölk?

Ha det så gott!

2008-03-17 @ 01:01:46
URL: http://nightviolet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0