Alternativ medicin

Blev mäkta förvånad igår! Mellandottern som studerar till undersköterska, berättade att de ska ha ett antal lektioner i alternativ medicin! De ska gå igenom ämnen som handlar om energi, meridianer,chakran, akupunktur osv. Tänk, det var inte alls länge sedan sånt tillhörde rena rama flummeriet och räknades inte som trovärdigt! Jag blir glad att en seriös kommunal vårdutbildning tar upp detta på schemat! Det betyder ju att de förstått att vi behöver en holistisk syn på människan, att kropp och själ går hand i hand.

På 70-talet när jag gick hos en kiropraktor, var det många som förfasade sig att jag anlitade en "kotknackare" för mina besvär. Fast de såg klart och tydligt vilket uppsving jag fick efter de behandlingarna så var det inte accepterat ännu. Idag är vissa av dem knutna till sjukvårdssystemet och kostar inte mer än vanliga läkarbesök. Samma sak med akupunktur, jag var tidigt ute och provade det behandlingssättet också och sågs som en riktig flumm-maja,hahaha. Jag kan väl säga att jag har provat både det ena och det andra i läkande syfte. Jag är öppensinnad och förkastar ingenting förrän jag testat själv och bildat mig en egen uppfattning.

Tyvärr finns det ju alltid "falska profeter" och charlataner. De förstör mycket för dem som är seriösa och kan sin sak. Det är väl det enda man bör vara noga med att kolla, att utövaren är seriös och inte tillhör gänget med "upphöjda gurus", vars främsta syfte är att bli avgudad och håva in pengar...
På sjukhusen i England har de sedan ganska lång tid tillbaka, både klinisk medicin kombinerat med alternativa metoder.Det ger en helhetssyn på människan och läkningsprocessen, anser de. Läste ett reportage om detta för länge sedan, där en kirurg uttalar sig om den healern som arbetar sida vid sida med den etablerade vårdpersonalen. Kirurgen menade på att han kunde tillgodose fysisk läkning, men att den andliga läkeprocessen är minst lika viktig....

Det här är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, därför blev jag glad att det nu för tiden inte ses som något konstigt att man söker alternativa vägar när den traditionella vården kanske inte hjälper fullt ut...

Kommentarer
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Kerstin... Det är en av mina åsikter att sjukvården anno 2008 bör inse att det finns andra behandlingsformer än den rent traditionella. Den kirurg som uttalade sig hade rätt. De får inte glömma bort att behandla hela människan även om det synsättet kanske tar längre tid, så tror jag att vårt samhälle vinner på det i längden.

Jag är lyckligt lottad, som är frisk förutom min eländiga mage som spelar mig spratt ibland. Det gör att jag slipper äta mediciner. Tur är väl det, för det finns knappast någon mer medicinkänslig person än mig. Barnalbyl går bra.

För min del kör jag med hälsokost och naturprodukter, då jag behöver någon sorts medicin.

Ha en fin onsdag!

Kram/Ewacarin

2008-03-05 @ 11:23:41
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Inger

Det låter verkligen intressant..Det var på tiden. De är väl tvungna att erkänna det.. För det är ju många som blivet så mycket bättre med hjälp från bla. akupunktur.. mfl. Som du sa så måste vi ha
en helhetssyn på kropp och själ..Man måste gå in i tron att man blir hjälpt..

Förr i tiden fick människor alltid hjälp genom s.k kloka äldre med erfarenhet.. och de som hade speciella krafter, som kunde hjälpa människor..
Ofta gick det nog från mor till dotter, de hade speciella mediciner de rörde ihop från växter osv..
en del att äta annat att lägga på sår..

Intressant att de tar upp det i läroplanen.. Men huja hur gamla ska vi då bli..hihi, underbart kanske..vem vet..

Ja, Kerstin idag känner jag mig lite bättre, ska försöka ta en prommis idag, och gå och jobba imorgon.
Det blir då lite mjukstart, ledig i helgen..

Ha en fin solig dag, du verkar lika solig och trevlig som självaste dagen..
Stor kram

2008-03-05 @ 11:35:29
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: britten

Fniss ! nu blev jag nästan lite full i skratt för åter igen så rör du vid saker som jag funderar på.
Kommer precis nu från min första akupunktur behandling..Försökte för ett par år sedan men blev dålig av det, men vill gärna prova igen..

Efter mina 4 år som sjukskriven så kan jag verkligen även jag skriva under på att kropp och själ HÖR I HOP !..jag är verkligen öppen för att prova alternativa saker..men precis som du säger så
visst finns det falska profeter och det är viktigt att det görs på ett mycket seriöst sätt, jag har även sett så mycket av det motsatta både i mitt arbete och privat. Men det ligger verkligen i tiden och det är fantastiskt att det kommer på scheman i vården..

Ha en alldelens fantastiskt bra dag du också / kram

2008-03-05 @ 11:53:21
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker också det är mycket positivt att alternativa behandlingsmetoder och medicin får komma med mera nu.
Att man mera ser att kropp och själ går hand i hand.
För det gör det ju verkligen.
Kram

2008-03-05 @ 14:41:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Vad mysigt att din mormor var så duktig på sånt.. Då har du ju fått lite arv från henne,,Du får försöka komma ihåg vad hon hade att lära, så du kan föra det vidare..
Synd idag att så många rynkar på näsan åt gamla metoder..Men undrar
om det inte kommer att ändra sig. Ja får de då lära sig i skolan som du beskriver, så får vi hoppas att det inte faller bort.
Vi behöver som sagt all läkning vi kan få för kropp och själ..Allt från trevliga samtal till starka mediciner,..

Maten smakade idag.. då är man o.k.
Stora kramen till dig och dina fina tankar../Inger

2008-03-05 @ 14:55:54
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Helen

Tack så roligt att du gillar min sida, jag gillar att besöka dig med :)
Ja u det där var väl på tiden. Har själv provat på akupunktur o det var för 22 år sedan, då gällde det om min Tinnitus skulle kunna bli bättre. Tyvärr hjälpte det inte, fick betala allt själv o det var ju en hel del då man bara var 21 år. Gick 15 ggr iaf men tyvärr inget resultat. Däemot blev jag av med huvudvärken under några år. Så visst funkar det. Har funderat över Kinesiologi men har inte kommit till skott.
Ha de bra i dag
kram

2008-03-05 @ 15:12:58
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Marie

Mm..det är bra om vetenskapen kan vidga sina vyer lite. Jag har aldrig riktigt förstått deras "slutenhet" och ovilja att ta till sig någonting nytt. Att vara öppen för andra perspektiv borde väl vara rent vetenskapligt det också!

2008-03-05 @ 15:43:57
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Jasmina

Tack mamma för kommentaren. Det var gulligt av dig. Jag vet också att vi kommer klara detta, vi är bääst.. ejjjiiiihaa! Och att jag skriver igen är tack vare dig, du som peppat mig så! Din blogg är lika bra och intressant som vanligt. Go mamma! Älskar dig. Puss och kram!

2008-03-05 @ 16:23:23
URL: http://Saamuuelsson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Alternativ medicin .. visst ska den finnas och jag förkastar aldrig heller något utan först testa själv.
Kom att tänka på för många år sedan.. min farmor som plockade alla möjliga örter, torkade och förvarade.. fixade till en massa preparat som gav verkligen bra resultat. Jag själv är ett levande bevis på och har erfarenheter att den alternativa sjukvården som förr kallades "Kloka gubbar och gummor" funkar.. Jag hade massor av eksem som barn och låg inne på sjukhus många gånger.. det hjälpte lite att ha armarna spjälade (så jag inte kom åt att klia) och ha en mask gjord av gasbindetyg för ansiktet med hål för ögon, näsa mun, men allt kom tillbaka och tillbaka..
Vi fick då nys om en Klok gubbe .. åkte dit.. han såg inte så fager ut, men blåste med något munstycke och gav mamma råd på naturens under.. badda på och smeta..
Efter en lagom lång tid, fanns inte den minsta tillstymmelse till eksem kvar:-)
Kul att det har införts alternativa grejer i utbildningen nu.. visst går de hand i hand..
Kramar

2008-03-05 @ 18:58:23
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: soffie

När jag läste till Undersköterska på 80-talet läste vi aldrig det,det räknades nog mer som hockus pockus tror jag.
Tycker det verkar bra att de får lite kunskap i detta.
Bara akupunkturn har väl blivit erkänd av "vanliga" doktorer och även kiropraktorer är väl det idag!
Hoppas du har det bra!!!

2008-03-05 @ 19:51:43
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag går regelbundet på zonterapi och får en del råd om kosttillägg. Det funkar bra för mig. Sverige har nog varit ett U-land på den här fronten när det gäller att erkänna alternativa metoder.

Men visst finns det lurendrejeri här också som man ska se upp med. Bäst är nog att söka någon som man kan få rekommendationer på.

2008-03-06 @ 05:42:44
Postat av: Inger

Tittar bara in för att önska dig en fin dag..

Solen skiner, tar promenaden från tåget till jobbet..
Alltid lättare att göra saker när solen skiner.
Stora kramen till dig.../Inger

2008-03-06 @ 11:17:28
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: kats

Men oj vad jag blir lycklig... har de äntligen börjat fatta att de ska ta in den i den traditionella utbildningen... kanon...

2008-03-06 @ 21:41:59
URL: http://kats.blogg.se
Postat av: Smsa Låna

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din sida - den har verkligen potential :D!

2011-07-20 @ 09:25:56
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0