Tystnad är en bristvara idag!

Läste bara rubriken och skummade snabbt igenom artikeln. Det var några som forskat i ämnet och ville varna för att det påverkar oss negativt att leva med diverse olika ljud konstant. Jag kan inte annat än instämma! Har förvånat mig många gånger över folk som inte klarar tystnaden, som har t ex TV:n på som bakgrundsljud. Jag är tvärtom, älskar tystnaden, där hämtar jag ny kraft! Ser de unga som har MP3-spelare i öronen för jämnan och lever i sin egen lilla värld av hög musik. Att de bara orkar! Jag är en utåtriktad, social människa som gillar att umgås och ha trevligt, men lika viktigt är det för mig att vara ensam i tystnaden. Det är ett behov som jag måste tillgodose, för annars mår jag inte bra och har inte balans i livet. Vi människor är så olika och tur är väl det...Men att omge sig med olika ljudridåer hela tiden kan inte vara bra för sinnet. Man påverkas ju av allt man hör, får olika sinnesintryck och så. Tycker det skulle vara stressande att aldrig eller sällan befinna mig i tomrummet där tystnad råder. Att inte föra en dialog med sig själv, för jag antar att man inte gör det om det sällan är tyst runt omkring? Livet innehåller så mycket mer nu i dessa dagar än förut, många val ska göras eftersom utbudet är enormt. Tiden jagar i bakhasorna och vissa är alltid på väg, alltid på språng...Tror inte att vi människor är skapta för att leva så, teknologin har gått framåt på så kort tid och vi har anpassat oss. Justerat våra livsomständigheter för att passa in...Det är kanske dags att ta sig en extra titt på allt man gör rent reflexmässigt, som blivit en vana (ovana) och känna efter: vill jag verkligen ha det så här? Ibland sker livets villkor på ren rutin. Min lärare i mental träning sa alltid: lova mig att ni aldrig sitter på samma stol runt köksbordet, byt plats hemma varje dag! Upplev något mer, något annat. Omvärdera och ompröva er själva och era liv med jämna mellanrum! Kliv ut ur boxen av bekvämlighet och trygghet, våga mera!
Han är en speciell person som lever som han lär. Det var så intressant att gå hans kurser, klassen sa ofta AHA. Man fick dessa AHA-upplevelser och kände sig så upplyft! Här kom jag visst bort från ämnet lite...Skulle vara kul att höra hur ni andra känner inför tystnaden?

Kommentarer
Postat av: Inga M

Samma trygga stol vill jag ha vid köksbordet! Livet bjuder allt på en hel del omprövningar ändå.

Men detta med tystnad ligger något i. Våra tyska gäster berättar om hur det är att leva i ständigt oljud i hemlandet. De blir stressade och irriterade av att alltid ha ljud av trafik eller flygplan eller annat runt sig, och dygnet om. När de kommer hit till våra fiskestugor så berättar en del att de sover 12-14 timmar om dygnet den första tiden eftersom det är så tyst, inget väcker dem på morgonen. De njuter verkligen av lugnet och att slippa väsen. Vi fattar nog inte hur de har det. Och nu flyttar familj nummer två hit och ytterligare en på ingång kanske!

2008-02-19 @ 17:46:08
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Jag förstår inte människor som vill ha ljud, och ofta högt sådant under 24 timmar såsom mobil,teve, musik osv. Själv tycker jag om tystnaden. Den får mig att varva ner och lägga märke till en fågelsång, en å som brusar. Tycker nästan att det är för mycket mediabrus i dagens samhälle, så vi inte märker det fina. Eller är ungdomar av idag rädda för tystnaden? Rädda för att inte bli nådda dygnet runt. Ja, t.o.m. på toaletten ska de ha mobilen med,

Kerstin jag vill tacka dig för ännu en fin kommentar. Den värmde mitt hjärta, ska du veta!

Sköt om dig! Kram/Ewacarin

2008-02-19 @ 19:55:15
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: cilla

Ända sedan jag jobbade som mest är det tystnaden jag många ggr längtar efter. Tystnaden är en lyx för oss som jobbar i telefon/radio hela dagarna. Mina promenader på dagarna ute där allt är så tyst att man klart o tydligt kan urskilja bruset från havet, fåglarnas kvitter mm. Det är en lyx som sagt lika viktigt som att lära sig ha tråkigt i bland
kram

2008-02-19 @ 19:56:27
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Inger

Ja, det är så sant det du skriver. Många är nog rädda för tystnaden.. Jag tror att de är rädda för att vara för sig själva... Alla borde lära känna sig själva.. och prata med sig själv..vem är jag..

Mediabruset är förfärligt,, många har musik i öronen hela dagarna..tjatter, tjatter överallt..
Tänk att gå in i skogen, eller när jag kommer till stugan, hör fågelkvitter, och själva tystnaden.. Ja den är underbar..

Men sedan vill man nog ha lite ljud oxå,, någon att bara få samtala med, utan bakrundsljud..
Det hederliga gamla samtalet mellan två människor,,
och då oxå att man kan sitta och bara vara tysta tillsammans, det är verkliga vänner, som man känner tillit och trygghet tillsammans med..

Ja nu blev det lite långt.. Men natten är lång, och månen är uppe,därför jag oxå..
Ha en fin onsdag.
Kramen till dig,,

2008-02-20 @ 03:10:12
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger

Glömde kommentera att man ska byta stol varje dag.. Det är jag nog dålig på. Vi sitter oftast när vi är hemma båda två på samma stol. även på jobbet sitter alla på sina stolar runt konferensbordet.. Det är ingen som vill byta..Tror jag ska föreslå det imorgon när vi ska ha konf..hihi

2008-02-20 @ 03:15:49
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: britten

i går gick det inte kommentera hos dig ..?? jag njuter ofta av tystnaden och ensamheten, när jag kommer upp till gården stannar jag ofta bara upp och inser att det inte finns något vackrare ljud än tystnaden..jag tror att många skulle behöva lära sig att " lyssna " på tystnaden, som har så mycket att tillföra oss..oj det känns som det blev ett flummigt svar men jag tror du förstår vad jag menar..ha en fin dag. /vännen britten

2008-02-20 @ 08:10:19
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: hjördis

"Tystnad säger mer än ord" så sant som det är sagt min vän, jag älskar ju att lyssna på musik men det är lika skönt att bara ha det tyst och stilla omkring sig och då verkligen koppla av och hämta kraft.....
Ha en fortsatt bra vecka

Varm kram från mig //Hjördis

2008-02-20 @ 13:06:49
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Inger

Hoppas du fick en trevlig dag tillsammans med dina flickor.. Nähej, inte gick det att byta platser inte..de bara skrattade, när jag tog upp det..vi är tre män tre kvinnor, och det är männen som vill ha kvar sina platser.. Ja, de får väl det då..
Kram och en fortsatt bra dag..

2008-02-20 @ 18:11:23
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Att byta plats vid middgasbordet gör vi här.. är bara två hemma nu så det går hur bra som helst;-)
Det där med ljudet.. jag klarar inte av den totala tystnaden. Radion står på här varje dag, att höra lite musik och nyheter vill jag gärna, men därifrån till en massa annat oljud är steget lång. Jag gillar tystnaden i naturen, en läkande kraft som jag älskar. Visst hör man bruset från vattnet och fåglars sång, men det är den naturliga i vår tillvaro:-)
Ha de fint o sköt om dig Kramar

2008-02-20 @ 18:34:20
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: britten

hoppas du haft en trevlig och en givande dag, visst är det underbart att lyssna till en föreläsare som ger en aha upplevelse..vi har en sådan på kursen jag går.En coutch som föreläser i personlig utveckling, som är så oerhört klko och ger mig mycket feed back...byta stolar är inte populärt his gubben ...hihhi

2008-02-20 @ 21:10:17
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Emmi Ex animo

I tystnaden kan man föra sin ínre dialog men ibland är det skönt att fylla den med lite som avleder från en verklighet som tynger.

2008-02-25 @ 06:15:20
URL: http://animo-emmi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0