Från vår till vinter över natten...

På bara några timmar bytte vi drastiskt årstid här, har väl aldrig varit med om maken måste jag säga! Så sent som för två veckor sedan hade det hittats vårblommor som normalt blomstrar i maj eller så. Tunnare stövlar som använts hela "vintern" i denna landsända får stoppas i garderoben denna morgon och rejäla tjocka vinterplagg åker fram snabbt som ögat! Känns ju lite konstigt att titta ut, snön bara vräker ner och ett totalt snötäckt landskap är ett faktum. Är det inte lite underligt egentligen? Läste igår att vi haft varmaste temperaturer någonsin denna vinter. Svepte också över en rubrik som talade om att det hittats gräs i Polarområdet,där du normalt bara ska hitta isberg så långt ögat når med tillhörande isbjörnar... Jaha, mina planer för idag är skrinlagda. Ingen normal människa ger sig iväg långt bort i Tjottahejti, med bussar som inte kommer enligt busstabellen. Skulle till Blomsterlandet och införskaffa en doftande vippjasmin på extrapris, för att njuta av när veckostädningen är avklarad. Jag älskar blommor, de berikar mitt liv och jag är en sån där som pratar med dem,hahaha. Den resan får göras en annan dag, inte mycket att be för...Denna fredag går i ultrapid,  kroppen reagerar på snabba väderomslag antingen jag vill eller inte, vissa planer faller bort nu och annat blir gjort i sakta mak. Denna dag blir som den blir helt enkelt...Efter en hel del mental träning har jag lärt mig att leva i stunden, ta allting som det kommer, och det är en enorm befrielse efter att ha rusat runt i livet som en skållad råtta i mina yngre dagar. Att leva här och nu är befriande på så sätt att man inte behöver förlora energi på att oroa sig för både dittan och dattan. Jag upptäckte att oron de flesta gånger var obefogad, det jag fruktade inträffade inte ens, så vad var då meningen med att sabotera mina dagar för ingenting. Tankemönstren var också en ingrodd vana märkte jag, dessutom omedvetet! Den inre dialogen tjattrade på automatiskt, och försökte ha kontroll över livet och allt som "måste göras". I själva verket är det väl så, att egentligen har man ingen kontroll alls. Det kan hända saker från en stund till en annan som man inte räknat med...Bättre då att leva i stunden och ta allt vartefter det kommer. Det ger en enorm sinnesfrid och en bättre livskvalite! Jag är en stor förespråkare för kurser i mental träning och personlig utveckling, för mig är det ingen trend eller nymodighet, det är ett sätt att leva på som hjälpt mig ofantligt mycket....

Kommentarer
Postat av: Inger

Ja, vädret spelar oss ett spratt.. Vi kan nog inte andas ut än på länge.. Men det blir ju ljusare, för varje dag. det är ju alltid något..
Visst bör man ta en dag i taget, och inte stressa fram.. Leva för stunden. Jag önskar att jag kunde det lite mera.. men när man är ledig, så ska man hinna så mycket..Men jag har blivet lite bättre, och struntar i en del saker.. Försöker att njuta mera av varje ledig stund..
Ha en bra dag!
Kramen till dig..

2008-02-01 @ 10:30:31
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: hjördis

Precis så som du beskriver din katt var våran Tusse också, det som ibland ger mig sådan ångest när jag tänker på Tusse är att jag den helgen Tusse mötte sin baneman var "så nära men ändå så långt borta" Vi var nämligen på veteranmarknad i Hälsingland på ett ställe i närheten av där jag bodde förut, ca två mil från Tusse och tänk "om" om inte fanns...........saknar Tusse så mycket så det gör ont i hela min själ och ögonen tåras när jag tänker på vad som hände, ett sådant grymt öde som han fick
möta, likaså två av våra andra katter. Om inte Anselms dotter/barnbarn vore allergiska så hade jag i alla fall tagit Stina med mig, men det är som det är, saknaden och längtan att få krama om dem kommer man aldrig ifrån......

Här är i dag ganska så fint väder för tillfället, i natt var det busväder, var ute
i morse och hjälpte Anselm att skotta snö, det kom ca 2 dm igen....

Ha en bra dag.......

Varm kram tillbaka // Hjördis

2008-02-01 @ 11:26:56
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Här har vi varanandagsväder, lika roligt varje morgon att kika ut och se vad det är för väder idag.

2008-02-01 @ 12:13:52
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, vädret har verkligen blivit konstigt.
Antagligen är den globala uppvärmningen av jorden som är stor orsak till det hela.
Så mycket som förändras på vår jord, mera extremt väder, och polar-isarna smälter m.m.
och som du berättar att gräs har hittats i Polarområdet.
Man blir lite orolig vad som händer i framtiden....
Men som du skrev det är nog det bästa att leva i nuet.

Här i Stockholm och här där jag bor, så blåste det inatt så fönsterrutorna skakade, men det blev inte så farligt.
Och någon snö blev det inte heller denna gång.
Detta är nog den mest snöfattiga vinter jag varit med om....som jag minns i alla fall.

Hoppas stormen som fortfarande håller på i vissa delar av landet bedarrar snart, och det inte blivit för besvärligt.

2008-02-01 @ 13:37:32
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: hjördis

Hej igen min vän.
Nej tyvärr kan vi inte ha katter pga allergi.
Tusse & Stina var jag tvungen att lämna när jag flyttade, ja Tusse skulle väl ha blivit kvar hos Terese för det var liksom hennes katt. Han var
lagårdskatt i Mjölby, fick följa med oss hem när han var liten kattunge (Teres pappa har släktingar i Mjölby) Stina fick vi tag på när Tusse var några år. Mandarin och Luzifer är hittekatter som Terese och Pär tog hand om, men tyvärr så gick ju även Mandarin samma öde tillmötes som Tusse & Stina. Nu har de ju Luzifer kvar samt två till hittekatter men Terese vågar inte släppa ut dem och det kan jag förstå. För Terese så betyder katterna så mycket, hon kan inte själv få barn utan det blir katterna som är hennes & Pärs "barn" och de har det verkligen bra där de blir ompysslade som små bebisar...

Nu ska jag göra mig i ordning och sedan sak vi åka till Sveg. Varm kram // Hjördis

2008-02-01 @ 15:40:01
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Inger

Ja, men visst stämmer det så bra.. Att den som levt varje minut, får ut mest av livet..
Tänk att inte behöva stressa.. Man måste hela tiden tänka på det.. Men det är ju aldrig för sent att börja lära sig att tänka om..
Ha en trevlig helg!
Kramen till dig..

2008-02-01 @ 15:44:31
URL: http://IngerEmKssson.blogg.se
Postat av: Gunilla

Tack för ditt besök!

2008-02-01 @ 16:50:44
URL: http://metrobloggen.se/pgrrr
Postat av: britten

ja vädrets makter spelar oss spratt..jag älskar blommor gärna fräsca färska nu frossar jag i tulpaner..ja den ständiga inre resan, den pågår ständigt för mig, jag försöker och försöker varje dag..och visst är det så att det liv är inte längst som längst har varat utan att man får fylla livet bäst med goda saker..tankemönster som rullat länge är svåra att ändra..jag har gått i kognetiv terapi och tycker jag lärde mig mycket om mig själv där..

ha en fin helg nu

2008-02-01 @ 16:51:23
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Agnetha Ersson Eriksson

Jippi! Jag älskar när det är snöoväder för då får jag verkligen en anledning till att bara slappa och ha det skönt. I helgen ska vi bara rå om varandra jag och min man. Åker mest troligt till IKEA och shoppar lite nya möbler till kontoret. Ha det gott i helgen. Kram Nethan

2008-02-01 @ 18:55:14
URL: http://metrobloggen.se/atenga
Postat av: Inga M

Här kastas vi verkligen mellan årstider också och det vänder fort från dag till dag. Just nu är det mest vår men ikväll blir det nog vinter igen. Jag kan försona mig med det mesta men inte med blåsten.

Jag tror också på möjigheten att själv förändra den egna inställningen till livet och att bryta gamla invanda mönster som inte fungerar bra. Det första steget är förstås att bli medveten om vilka de är. Sedan är det till att träna och pröva. Väldigt nyttigt är det och en del blir framgångsrikt även om inte allt går att göra om. Skönt också att kunna ta makten över sånt som tidigare upplevts som förprogrammerat och ofrånkomligt.

Ha en trevlig helg!

2008-02-02 @ 08:39:24
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: cilla

Ja det är märkligt väder vi har runt om i sverige. Mental träning är väldigt bra. Försöker ständigt lära min äldsta dotter att leva i nuet. Visst måste man planera lite, men går man igenom problem som man "tror" ska dyka upp måste man ju gå igenom problem så många ggr
ha en trevlig helg
kram

2008-02-02 @ 17:22:43
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Agnetha Ersson Eriksson

Jag läser din blogg och du har verkligen en förmåga att fånga den som läser med dina ord. För mig handlar skrivandet verkligen om att rensa och sätta ord på mina känslor. Det är inte bara det tunga som behöver komma på pränt utan även all den gläjde som bubblar inom en. Fortsätt och berör med dina texter. Kram Nethan

2008-02-02 @ 18:25:31
URL: http://metrobloggen.se/atenga
Postat av: cilla

Här har vi helt plötsligt fått vinter. Över en natt fösvann våren, himla otur. Men vi verkar inte vara dom enda som helt plötsligt fick en annan årstid
ha det gott

2008-02-03 @ 15:33:54
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: kats

Ja det här med vädret är så märkligt nu för tiden... man får ju bara hoppas att det inte blir värre..
Ha det gott

2008-02-04 @ 12:30:59
URL: http://kats.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0