Balans

Jag är sådan att jag ger ut mycket energi i samvaron med andra, det är min natur på något sätt. Det fungerar och tillför positiva saker i mina relationer så länge jag inte hamnar med energitjuvar vill säga. Vissa av oss interagerar med andra i en öppenhet och utbyte av energi. Dessa ger lika mycket som de tar, så det blir alltså en balans i energiutbytet. Först nu det här sista året har jag till fullo blivit medveten om detta och noga med att reflektera över det här. Förut kunde jag komma från ett möte med någon och vara totalt slutkörd, men då begrep jag inte varför...En god indikation på vilken kvalite' relationen har är hur man känner sig både under träffen och främst hur det känns efteråt. En balanserad god relation tillför positivitet, man känner sig både upplyft och påfylld och framför allt glad. I närheten av energi-utsugare blir man som en urvriden trasa - helt dränerad på all kraft. Energitjuvarna har en tendens att fokusera på sin egen person och har inte så mycket till övers för andra, mer än på ett rent ytligt, intetsägande plan. Jag har accepterat många såna slags människor och umgåtts med, tyckte bara då att vi var olika, begrep inte detta med att min energi försvann och jag blev så vansinnigt trött. Såg inget samband där och då....Nu vet jag bättre! Inser att vissa relationer är meningslösa i den bemärkelsen att man bara slösar energi. Man fyller de här personerna med sin kraft och de är som bottenlösa tunnor. Resultatet är att bli helt tömd och dränerad, för energiflödet har stagnerat och flyter bara åt ett håll. Försöker man få relationen att bli sund och frisk känns bara en kraftlöshet.... Det krävs nämligen två för att dansa tango.... Till slut måste man besinna sig och förstå dynamiken i det här, och göra ett val. Visst är det trist att behöva välja bort människor från sitt liv, men om det är vad som krävs för att få behålla sin energi och sin kraft då är valet enkelt. Dessa människor hittar nämligen ganska omgående någon annan att hämta kraft ifrån, och de bara tar och tar och tar....Säkert är det inte av ren elakhet de gör så här,utan kanske mer en omedveten egoism?

Kommentarer
Postat av: britten

så klokt du skriver och så sant ...igen !

Jag har vid ett par tilfällen i livet insett att jag måste välja bort sådana relationer, och kommit underfund med efteråt att jag känt mig mera kraftfull och energifull än tidigare.
Och vi har ett liv , det är här och nu och varit skall inte våran strävan vara just det ...att få leva i glädje och harmoni med både sig själv och omvärden, och om jag kan göra det bättre med att rensa bort enrgitjuvar så absolut säger jag.

Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat..bra skrivet och jag har inget mera att tillägga än att jag känner precis likadant som du.

Kram

2008-02-23 @ 16:12:40
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Pialotta

Ja du så sant så.. jag hade ju lite om det för några dagar sedan.. det där var just den dagen.. kanske det blev för mycket att läsa om elände i vissa bloggar.. jag vet inte, men jag som aldrig brukar.. ja du nu så är det snart tid för att greppa micken:-)
Kram å må bäste man/kvinna vinna.

2008-02-23 @ 19:06:13
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Ja, vi alla påverkar och ger energier till varandra.
Både medvetet och omedvetet.
Intressant det du skriver om energitjuvar.

Jag har också varit med om att personer har påverkat mig så mycket att jag blivit helt uttömd på energi,
p.g.a att den andre personen bara tagit och inte gett, alltså ingen ömsesidighet,
För att både kunna ge och ta tycker jag är så viktigt.

Det har hänt för mig också att jag till slut blivit tvungen att dra mig undan, då den andra personen helt dränerat mig på energi.
Och det är tragiskt när människor blir så ego-centrerade och själviska,
och ofta förstår de inte det själva eller vill inte förstå.
Och de blir ju ofta själva också lidande på det i långa loppet.

Åter igen ett så intressant ämne du tog upp.
Kram

2008-02-23 @ 19:28:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Svar: Till britten:Att leva i glädje och harmoni både med sig själv och andra det är målet eller hur?
Pialotta:Förstod att något stört dig den dagen, säkert går energi även genom datorn,både positiv och negativ.
Maryissa:Tänk att vi alla tycks ha gemensamma erfarenheter i detta ämnet,att du också stött på detta.
Kanske vi som är lite lyhörda för andra människor råkar på de här energisnyltarna oftare, de kanske känner in att vi har energi som vi generöst delar ut till andra? Tur att vi förstår nu vad det handlar om och väljer bort sånt sällskap! Bra att ni som jag tycker ämnet är intressant! Jag tror det är viktigt att diskutera den typen av saker där vi alla säkert också känner igen oss...
Önskar er en skön söndag! Kram på er/Kerstin

2008-02-23 @ 23:03:29
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger

Det var ett fint inlägg du har idag, som vanligt.
Ja visst finns det gott om energitjuvar..Jag tror inte de är medvetna om detta, De är så uppe i sitt eget ego.. Ska var bäst, tror de kan allt, dåliga på att lyssna..En god vän, ska man kunna möta på halva vägen. Man ska både kunna ge och ta..

Många gånger man känner sig helt matt, efter möten med vissa personer.. Undrar varför känner jag så här. Det är nog nu i mogen ålder man börjat analyserat detta lite mera. Har även läst mycket kring detta ämne.. Det är ett favoritämne för mig.
Man får många gånger aha-upplevelser när man läser vissa såna böcker..Nej man måste välja vilka vänner man vill vara med. Livet är för kort för att man ska offra sig för dessa egon, och må dåligt efter.

Ha en fin fortsatt helg min vän!
Kram/Inger

2008-02-24 @ 00:09:51
URL: http://IngerEmKssson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Det gick som det gick.. BWO var toppen i kväll tycker jag..
Kram o natti på dig Kerstin

2008-02-24 @ 00:48:40
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Marie

Nu har jag vandrat en stund från blogg till blogg och slutligen hamnat här. DIn blogg verkar vid första anblicken spännande och jag ska nu fortsätta att följa dig ett tag så får vi se om vi trivs ihop (bloggen och jag)...;-))).// Marie

2008-02-24 @ 08:05:58
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: cilla

Ja det gäller att vara lyhörd mot sig själv också. Energitjuvar kan vara farliga, har fått lära mig att passa mig för såna också
kram

2008-02-24 @ 09:48:50
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Inga M

Det är nästan otäckt, som om Du läste mina egna tankar!! Visst är det så att en del människor stjäl energi från oss. Det känns väldigt väl. Det finns precis som Du säger ingen anledning att fortsätta umgänget, även om jag ibland kan tycka synd om dem som har det här personlighetsdraget. De gör det ju säkert inte av ondska utan bara ett beteende som hänger med av gammal vana, helt omedvetet.

2008-02-25 @ 10:28:20
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0