Oväntat besök...

stod ju inte redo med Gevaliapaketet i högsta hugg precis!
Kände redan från början imorse att: Detta blir en lång, seg dag!
Många sysslor att utföra, det mesta trivialt  och tråkigt men väldigt
skönt att få gjort. När jag stod där överväldigad av "måste göra listan",
då ringer det på dörren! Tillhör ju inte vanligheterna precis! I dagens läge
bokar folk in sig veckor i förväg när det är tid för att ses...
Första tanken var min granne, som ofta ringer på, bara ett problem:
Hon är bortrest hela veckan, så jag sköter post och vattnar hennes blommor
till på söndag! Nästa tanke: En försäljare eller missionär från Pingstkyrkan.
Tredje tanken: Bäst att gå och öppna...
Döm om min förvåning att se min mellersta dotter stå där och skina som solen,
i nyklippt lugg och allting! Egentligen skulle hon vara i skolan, men hade slutat
tidigare och förärade mig ett besök! Gulligt av henne, tycker jag!
Konstigt egentligen hur medveten jag blev idag, om detta fenomen att folk inte
besöker varandra spontant utan en avtalad tid! När sjutton blev det så då?
Förut fick man ju oväntat besök ofta! Har inte tänkt på hur saker förändras
sakta men säkert, nästan smyger sig på och nästlar sig in i våra liv utan att vi kan
precisera exakt när, varför och hur? Samma med telefon, märkte för ett tag sen att
folk inte ringer längre som förr, nu är det sms som gäller. Trist faktiskt, den mänskliga
kontakten urholkas och skrivna meddelanden tar över...Brev, samma sak där, jag kan inte ens
minnas när jag fick ett handskrivet brev senast, måste vara flera år sedan! Helt sjukt alltså!
Skulle banne mig rama in och hänga på väggen om brevbäraren skulle stoppa en sån
raritet i min brevlåda, det lovar jag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0