Finns inga spärrar kvar?

Har mekanism släppt inom människan,som talar om vad som är rätt eller fel?
Man kan ju börja undra verkligen! Hur är det möjligt att ungdomsvåldet escalerat
så oerhört mycket? Vilka krafter är det som styr? Våldet blir grövre och grövre och
förövarna blir yngre och yngre...
Är samhället för undfallande? Föräldrarna frånvarande, skolan för slapp?
Dags att börja fråga de svåra frågorna och hitta svaren fortast möjligt! Brottsligheten
i den yngre generationen är så förråad att man som vuxen blir mörkrädd!  Dags att
sätta ner foten, visa att nu är det nog! Tala om att man måste ta konsekvenserna
av sitt betee'nde, men även skrida till handling! Åtgärder inom socialtjänsten, som du döms till
när du är omyndig, verkar ju inte fungera tyvärr. Kanske det är dags nu då att ändra på
lagstiftningen?
Min tanke idag, går till de anhöriga som förlorade sin 16-årige son den 6 okt på Kungsholmen i
Sthlm, genom ett fruktansvärt brutalt våld mot huvudet. Man kan bara ana vad de tvingas
genomleva just nu...Jag lider verkligen med dem och hoppas att hans död inte är helt
meningslös...Eftersom denna händelse lett till stora rubriker, så hoppas man att något
ska förändras och göras åt situationen med unga våldsbrottslingar en gång för alla...
Min yngsta dotter blev grovt misshandlad i januari. Det var en chockupplevelse att se
hennes ansikte sönderslaget, i det läget var jag så tacksam att de inte slog ihjäl henne!
Våldet drabbar offret mycket hårt psykiskt också, eftereffekterna gav stora problem med
ångest, rädsla, panik, sömnlöshet, svårt med koncentrationen osv osv
Rättegångarna i Tingsrätten och deras överklagande i Hovrätten var en ren mardröm,
att behöva möta dem i rättssalen efter att de hotat min dotter till livet om hon
polisanmälde dem.Straffet? Ja, man kan börja undra verkligen!
Den ena tjejen 18 år, dömdes till en villkorlig dom i 3 år. Det var som att bli kränkt
ytterligare en gång, som min dotter uttryckte det. Varför? Jo, denna unga tjej, har
redan ett antal domar på sig och då dömd till vård inom socialtjänsten, vid detta tillfälle
när de gav sig på min dotter, var hon efterlyst. Ändå bara villkorlig dom denna gång.
Domen löd att hon borde få en chans att komma tillbaka till samhället med hjälp av sin övervakare.
Då kan man ju undra: En tjej som omhändertogs som 12-åring, dömd i Tingsrätten
som 14-åring redan, och hela denna tid varit i olika åtgärdsprogram. Borde hon inte
ha fattat då för länge sedan att hon gör fel och fått hårdare konsekvenser, och då
tagit sin chans att komma tillbaka till samhället och upphöra med brottslighet?
Vissa tycker synd om henne, visst, kanske är det så, men hon förstör andras liv
inte bara sitt eget och det är oacceptabelt!

Kommentarer
Postat av: Jasmina

Jadu mamma. Man bör verkligen undra vad som pågår med samhället, varför det blir såhär. Hur kan det ha gått så långt. Jag hade tur som klara mig ganska helskinnad och slapp ligga halvdöd efter misshandeln. Men sånt ska inte behöva hända någon alls, och inte ens om det bara är något slag över ansiktet eller liknande. Det är fruktansvärt. Bra och klokt skrivet i alla fall. Älskar dig mamma!

2007-10-12 @ 19:42:25
URL: http://Saamuuelsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0