Vem äger det offentliga rummet?

Konstverk är ett brännbart ämne, i alla fall när det ska "sätta" en stad på kartan. När motivationen är att sticka ut och bli känd (erkänd) som högkulturell i de fina kretsarna och folkets röst tystas ner...Det är ju inte så ofta nu för tiden som medborgarna lägger sig i makthavarnas beslut och när de för en gångs skull gör det, så möts de av helt maktfullkomliga kommentarer. Så klart genomdrivs förslaget och klubbas igenom ändå...

Frågan är också vem ska bestämma över det offentliga rummet och vad som placeras där? Är det politiker och kulturnämd eller invånarna? Det har varit stor debatt om detta här. Insändarsidorna har flitigt används från båda håll - de som bestämmer och de som vill ha sin röst hörd. Vad är det då som fått folkets känslor i gungning och fått dem att reagera så högljutt?

Eftersom jag är inflyttad här, har jag nog inte samma känsla för hembyggden som jag skulle haft annars. Jag har reflekterat över det hela, men inte gått in för det med liv och lust...Borås kommun har bestämt att en staty över Pinocchio ska pryda infarten till staden. Den ska stå där nio meter lång, med sin stora ljugarnäsa och snurra runt sakta och välkomnande...Hahahaha, förlåt att jag skrattar, med det är faktiskt lite dråpligt ändå...

Patrioterna här vill pryda sin stad med ett konstverk som har anknytning till den verksamhet som funnits/finns här. Detta är textil och sömnad, Elfsborgs fotbollslag, inte att förglömma, knallarna har varit det som kännetecknat Borås i alla tider. Fick de en jättegigantisk knalle som välkomnar vid infarten? Nej de fick en sagofigur! Jag tänker varken kritisera eller applådera, jag har bara en stilla undran: HUR TÄNKER MAN DÅ??????

Den 16:e maj är det stor invigning med pompa och ståt i dagarna tre...Både Kungen och prinssesan Viktora var tillfrågade om de ville komma och ära konstverket - tyvärr var de upptagna! Tänk vilken härlig fest detta kunde blivit, under andra omständigheter...Vissa boråsare känner sig t om kränkta över det här tilltaget! Jag får känslan av ett lillebrorskomplex gentlemot Göteborg emellanåt. Förra sommaren skulle de bygga om här och locka hit göteborgarna, de skulle sätta Borås på kartan som sagt. Risken är väl att precis det kommer att hända nu, men av helt fel anledning tyvärr....

Kommentarer
Postat av: Inger

Pinoccio 9 m lång
m lång näsa.. hihi.

Ja det är konstigt, har politikerna bestämt sig så ska det bli så.. Det borde finnas mera demokrati, så det vanliga folket fick vara med och bestämma, de kunde väl rösta om det.. Det kostar säkerligen en massa skattepengar. Så gillar de inte att ha Pinoccio stående där, så kan man ju förstå deras upprördhet..Men kunde de inte nöja sig med en "mindre liten knalle"..(söt staty)

För övrigt har jag ledig dag idag.. och det är skönt.
Ha det så gott min fina bloggvän. Stor kram/Inger

2008-03-13 @ 10:40:48
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: hjördis

Tack för dina tröstekramar de värmer hela dagen.
Gott att ha bloggvänner som tänker på mig...
I dag ska jag försöka mig på att städa, har i alla fall sotat kaminen nu och damasugit den ren....
Kram // Hjördis

2008-03-13 @ 11:53:10
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Pialotta

Pinocchio .. den sagofiguren.. nä nu blir det stekta fläsket kokt eller tvärt om.
Inte skulle jag vilja ha en dylik i min stads öppning.. det räcker med sånt för min del. Något mer passande sklle väl passa.. Finns inte fabriken till Ellos i er stad? Något mer åt textilhåll kanske en stor, rejäl stuvbit:-D
Ha de fint med eller utan kungagäster:-)
Kram*

2008-03-13 @ 12:09:58
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: britten

Ja ständigt förundras man över politikernas
oförmåga att lyssna in. Pinoccio i Borås !! Jag undrar vad min fina svärfar skull tyckt om detta han som kom från dom trakterna.Borås som kännetckans av som du skriver så mycket annat..

Ha en fin dag min fina vän

2008-03-13 @ 12:10:09
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Jag vill börja med att tacka för alla gulliga kommentarer jag fått under den här veckan. Vet att jag har varit dålig på att själv kommentera, men så blir det ibland. Arbetet med min personal måste tyvärr gå först! jag hoppas du känner att jag har tänkt på dig - varma tankar -

Nu är jag snart mig själv igen. Har sovit bra de senaste nätterna och har fått vakna själv före ass kommit kl. 8. Jag har alltså avbokat jourassistenten för att få tid med mig själv på morgonen. Gräsligt att jag behöver göra så ibland!

Fast det bara är torsdag ska jag ha massage. Ibland blir det så beroende vem som jobbar hos mig!

Nu får du min mailadress: [email protected]

Jag hoppas det funkar som blogg.se sade.

Ha en Fortsatt fin dag!

Kram/Ec

2008-03-13 @ 12:21:58
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: britten

Tack snälla du för dina fina ord ...du vet inte hur väl dom gör..

2008-03-13 @ 15:09:41
Postat av: sanna panna

kul läsning jag hitta här så ja ska nog följa dej ett tag
ha en bra dag /sanna

2008-03-13 @ 15:24:52
URL: http://raskan99.blogg.se
Postat av: Helen

Hmm vad ska jag säga..kan inte förstå hur vissa tänker, en sagofigur o pinoccio dessutom, vad symboliserar han? Vita lögner ;) Nej bättre hade de kunnat. Ha de gott. Kram

2008-03-13 @ 15:38:51
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Jasmina

Tack för alla fina ord mamma och verkligen tack för allt stöd. För en gångs skull tycker jag till och med själv att jag är duktig, ger mig själv en gnutgta beröm varje dag. Haha och din blogg tänker jag inte ens kommentera, nu när jag vet vad du skrivit om. haha, boråsarna kommer skämmas ihjäl. Stackars. Älskaaaar dig mamma, puss och stor kram!

2008-03-13 @ 16:49:28
URL: http://Saamuuelsson.blogg.se
Postat av: Marie

Hahaha...jag håller med dig...hur tänker de? Hahaha en sagofigur...jag kan inte sluta att le..;-))

2008-03-13 @ 17:12:32
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: soffie

ja vi ska ju leva i en demokrati men hur ofta är det det?
Ja herregud hur tänker de !
hoppas du har det bra!

2008-03-13 @ 19:43:26
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inger

Tittar bara in för att tacka dig för du uppskattade mitt inlägg., Vad härligt att du mår bra idag.. Ja man får verkligen jobba för att försöka att må bra..
Men vi har ju bara ett liv, och det är så värdefullt..Så det gäller att försöka kämpa på..

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram till dig du kloka bloggvän/Inger

2008-03-13 @ 20:03:33
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: britten

Sov gott sen när du kommer till ro

2008-03-13 @ 20:54:42
Postat av: Margaretha

Ledsen om jag "snodde" ditt tema för dagen....hihihi
Men du klarar dig bra ändå tycker jag !!!
Kramar från
Margaretha

2008-03-13 @ 21:04:11
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: cilla

Nog låter det som om man valt att trampa invånarna på fötterna. Pinoccio?? jaha o
vad sklle han då stå för?? Man borde väl lyfta fram hantverket som kan vara så fint

2008-03-13 @ 21:14:54
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0