Ny jobbform?

Till morgonkaffet, som jag höll på att sätta i halsen, står det att läsa idag att regeringen minsann har tagit till sig problemen med sjukskrivningarna! De vill nu införa en ny sorts sysselsättning för dem som är för friska för att vara sjuka, men är för sjuka för att vara friska????

Regeringen beslutar nästa vecka om nya regler vid sjukskrivning. De vill att en sjukskriven som har viss arbetsförmåga, (det antar de att alla har, verkar det som) ska ta andra arbetsuppgifter på sitt jobb eller tvingas söka en annan arbetsplats. Regeringen påstår sig ha lyssnat på den massiva kritiken mot hårdare regler för sjukskrivning, som riskerar att leda till utslagning för många. De lägger nu förslaget att införa sk resursjobb för de som hamnar mellan stolarna.

De som FK klassat som friska och AF klassat som för sjuka, ska nu tydligen få upprättelse....Jaa, vad säger man? Är inte risken den, att detta låter ju väldigt bra på papperet, men hur fungerar det i praktiken? Här där jag bor, finns inte ens jobb för de friska, mycket mindre arbeten för de som inte är kuranta! Ska bli intressant att få höra närmare om detta förslag från regeringens sida. Vad exakt innebär termen införa resursjobb? Låter lite som en utopi, när man minns de gamla skyddade verkstäderna, Samhall osv... De lades ner i brist på lönsamhet för ett antal år sedan. Idag när målet är ännu mer resultatinriktat på alla områden, så har jag lite svårt att se detta förslag bli verklighet...Är detta ett spel för gallerierna eller vad?

Jag hoppas verkligen man slipper läsa om fler hjärtskärande fall nu, där sjuka människor förlorat både sin värdighet och t om blivit hemlösa pga av nya regelverk. Kan inte vara meningen att man blir totalt utlämnad mellan två myndigheter (FK och AF) som hittills drabbat många. Borde inte myndigheterna ha något slags samarbete över gränserna? Det skulle gynna alla parter, tycker jag.

Jag kanske låter cynisk eller missmodig här, nej, jag ifrågasätter bara rimligheten i det hela. Ingen skulle vara gladare än jag om detta går att genomföra, så en hel grupp människor slipper leva i ångest och rädsla för morgondagen...

Kommentarer
Postat av: Inger

Ja jag blir bara ledsen..De håller på att jaga livet av många
som är sjukskrivna.. Jag kan inte förstå deras politik. En person som är sjukskriven, blir ju inte precis fortare frisk när han får ett sådant här besked.. Han mår ju dåligt ändå, sedan att behöva söka ett annat jobb,efter sin förmåga kan som du skriver låta bra på pappret, men ack i praktiken blir det nog svårt..

Det kan komma att leda till ännu mera psykiska problem, med sucidrisker framledes,, alla orkar inte med denna press som ställs på de sjuka..
Det kan leda till hemlöshet och annat..
Jag vet inte vad de här politikerna lever i för värld..Inte i verkligheten i allafall..

Jag har arbete jobbar heltid, är frisk för det mesta.. Är tacksam för det..
Men man vet inte om morgondagen.. Men många är inte friska, de måste få vara sjukskrivna..Är en politiker sjuk, så är han bara hemma, med full lön, vad jag förstår. Vad är det för rättvisa.. Har hört att det är så,,, ´hoppas inte..

Jag känner nu att jag blir så upprörd, så jag måste sluta..morrr..

Ha det gott iallafall min fina bloggvän..
Handla inte upp hela affären, nu. hihi
Stor kram till dig på dymmelonsdagen..

2008-03-19 @ 12:37:35
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Margaretha

Man blir verkligen förbannad när man hör om mynligheternas påhittighet.Den lilla människan försvinner i all byråkrati.
Bara de nya sjukskrivningsreglerna gör mig mörkrädd!!
Kram
Margaretha

2008-03-19 @ 13:11:02
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Pialotta

Ja du vad ska vi fotfolk göra mot alla nya regler och bestämmelser.. jag tror jag polerar o vaxar kvasten och ställer färden mot Blåkulla:-)
Du hänger väl med.. alltid lär man sig något eller bara en kul grej och gott kaffe ut kittlen:-)
Kramar

2008-03-19 @ 13:31:24
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Marie

Ja, det där kan nog vara en jobbig debatt att föra...och ännu jobbigare att genomföra... Ännu mer intressant blir det i förlängningen..ska läkare också börja med "mellandiagnoser" ja du är varken sjuk eller frisk.... Det ska bli intressant att se vad det blir av detta...

2008-03-19 @ 20:32:04
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inger Maryissa

Jag undrar också vad de sysslar med. Undrar om de vet det själva....
Vad de dessutom skapar är ännu mera oro och ängslan hos de som redan har det jobbigt, och en större oro inför framtiden.
Det blir ju ingen friskare av.
Och en människa orkar inte hur mycket som helst.
Det är naturligtvis bra att försöka få ut människor i arbetslivet, men det ska ju vara realistiskt också.
Och om människor som redan har det jobbigt bryts ner, hur ska de då orka söka jobb eller jobba.

Kram

2008-03-19 @ 22:14:36
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Du hänger väl på.. jag väntar bak Coop Konsum:-D
Kvasten är laddad och klar, kittlen likaså med gott kaffe.. det viner i vindarna, men det är VÅr och blåkulla nästa:-D
Tjingeling

2008-03-20 @ 00:45:28
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inga M

Det här låter konstigt. Det man vinner på gungorna ska betalas med karusellerna, eller hur man ska uttrycka det. Jag förstår inte det här.

2008-03-20 @ 05:52:23
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0