Feng Shui, en mirakelkur för hemmet?

Varje vår blir jag likadan - det ska rensas i skåp och lådor. Brukar ha möbler som ska målas om och göras fina. Helst sy nya gardiner, med tillhörande dukar och kuddfodral. Ändra om, fräscha upp och få det lite piffigare...

Hade en granne förut som var helt såld på Feng Shui. Allvarligt talat, så led hon sig igenom den våren och sommaren. Hon berättade för mig hur viktigt det var att skaffa en kompass och ta ut väderstrecken. Hon upptäckte också att lägenheten var felbyggd, då enligt Feng Shui konceptet...De var tvungna att byta rum sinsemellan, för att det skulle stämma överens något så när enligt hennes nyinköpta bok. Detta lät väldigt omständigt i mina öron och jag tackade de högre makterna att jag bara hade min lilla hem-make over att göra och pyssla med...

Jag brukade rasta deras hund på dagarna när de jobbade. Varje gång jag hämtade henne, så var hemmet annorlunda. Jag hade fått en stående inbjudan att när allting var klappat och klart skulle jag få se resultatet. Jag väntade tålmodigt, frågade försiktigt då och då, men fick inga direkt uttömmande svar...Våren gick, så även sommaren, hösten försvann den med, sen till slut vid vintertid frågade hon om jag ville komma och titta? Det var jättespännande, jag kom in i en heminrednings/visningslägenhet, minimalistiskt var bara förnamnet...Så vitt, så avskalat, så opersonligt, så icke hemtrevligt, så icke inbjudande...Men min granne var nöjd och glad och det är ju huvudsaken! Däremot hennes man och två tonårssöner var inte lika tillfreds, lät de mig få veta...Detta var allra första gången jag hörde talas om detta mångtusenåriga koncept för att få ett hem som bringar lycka och god energi...

Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna både hos henne och hos mig...Jag sitter nu med en egen Feng Shui bok, men den är inte ens hälften så komplicerad som den grannen verkade ha...Jag tycker om min bok, har fått väldigt goda tips därifrån! Jag har plockar russinen från kakan kan man säga! Det behövs ju inte att man blir helt fanatisk....

Kommentarer
Postat av: cilla

Jag är också väldigt imponerad av feng shui, men som du plockar jag nog russinen ur kakan. Det blir alltför jobbigt för en själv om man gör det omständigt för sig. Det viktiga måste ju vara att det känns bra. Däremot har jag sett att ju färre saker man samlar på sig ju lättare blir det med både städning och annat, men det behöver man ju inte egentligen feng shui för att begripa.
Det finns mycket bra i feng shui men man ska nog inte överdriva
kram på dig

2008-03-06 @ 18:42:06
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: britten

Ja nu blev jag lite konfunderad igen..det florerar mycket tankeöverföring..
Vill önska dig en trevlig helg.

Stor kram min vän

2008-03-06 @ 19:17:13
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: britten

såg din kommentar inne hos min vän och jag måste säga att jag förstår dig mer än väl och mer än du tror...

2008-03-06 @ 19:19:27
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Margaretha

Visst är det kul att titta på olika teorier om hur man skall ha det hemma men huvudsaken för mig är att vi trivs och känner att detta är hemma hos OSS.
Sedan måste jag erkänna att jag får slängnojja på våren och fixar och donar men det är väl "boet" som skall bli färdigt....hihihi
Kram
Margaretha

2008-03-06 @ 19:25:24
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: maria

Kvinnan i familjen som vi köpte huset av jobbade som Feng Shui-konsult. Gissa om vårt hus var utmätt exakt efter kompassen...hahaha! hon berättade om alla rummens olika styrkor och funktioner.....jag tog fasta på sovrummets placering....det rummet med den stora kärleken i....såklart!!!

Däremot gillade jag inte riktigt hennes inredningsstil.....lite för kalt för min smak.

Men vi har alla attribut på "rätt plats" trädet utanför huvudentrèn, den svängda grusgången och allt annat som sig bör. Här kan vi leva i harmoni!!!!

2008-03-06 @ 19:42:15
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Jag har hört namnet Feng Shui, men har inte vetat vad det var för något, tills jag nu fick läsa lite om det här hos dig.
Och säkert det finns olika sätt att få det mysigt och harmoniskt i sitt hem.
Tack för din intressanta kommentar hos mig. Det känns så mysigt att det är fler som upplevt liknande saker.
Önskar dig en fin fortsatt kväll.
Kram

2008-03-06 @ 19:57:39
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag har hört namnet Feng Shui, men har inte vetat vad det var för något, tills jag nu fick läsa lite om det här hos dig.
Och säkert det finns olika sätt att få det mysigt och harmoniskt i sitt hem.
Tack för din intressanta kommentar hos mig. Det känns så mysigt att det är fler som upplevt liknande saker.
Önskar dig en fin fortsatt kväll.
Kram

2008-03-06 @ 19:57:58
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Marie

Du är antagligen klokare än grannen...det handlar säkert inte om boken..;-)). Ha en riktigt fin kväll!

2008-03-06 @ 20:02:48
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Jasmina

Tack för den vädligt fina och värmande kommentaren mamma. Många fina ord, rakt in i hjärtat.. Det behövde jag :) Tyvärr har jag inte hunnit skriva någon blogg idag. Så jag får skriva några rader imorgon istället :) Hoppas din dag varit bra, har saknat dig idag när jag inte varit hemma. Jag älskar dig mamma, du är det bästa.. Glöm inte det! Puss och Kram

2008-03-06 @ 20:43:01
URL: http://Saamuuelsson.blogg.se
Postat av: Inger

Hihi, vet du jag köpte en bok i höstas om Feng Shui, visste inte riktigt vad det var..
Jag började lite smått med att städa ut igarderoben, och bland andra hörn. Saker man sparat..Men det är mycket jag behöver gå igenom, och kasta.. Men jag har svårt för det. Det är mycket ärvda prylar, från både mamma och svärmor. Kan komma till anvädning..Måste få vila i sig lite.

Men det betyder att jag måste få massor med tid,, tänkte ta itu med det efter 65 år,,hihi.
Men det är ju så skönt när man har rensat och kastat iväg grejer,man känner en inre skön känsla..
Har gjort det lite på landet oxå..

Just nu har dottern lånat boken..
Men får väl läsa i den lite till när jag får igen den..
Detta är verkligen ett spännand ämne,,
Kramen du kloka bloggvän/Inger

2008-03-06 @ 22:20:30
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Feng Shui .. kan kanske behövas för att förnöja hemmet lite.. just nu som mitt hem ser ut har det gjort en ganska så lång tid. Går inte att göra så mycket åt möbleringen här, men nya kuddfodral, plädar, dukar, gardiner gör en viss skillnad.. våren är en tid, då solen lyser in och man blir glad och då spirar inspirationen för lite omförvandling. helt vitt, tycker jag blir för sterilt ..
ha de fint o suss gott Kram*

2008-03-06 @ 22:51:31
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag har också läst en del om Feng Shui och har en bok om det. Jag använder det inte slaviskt men plockar liksom Du russinen ur kakan. Försöker tänka på hur jag placerar speglar exempelvis och att ha med trä och stenar och att plocka bort energitjuvar dvs arbete ur min åsyn och ta bort sånt som jag inte gillar. Sedan har F S alltid inspirerat mig att hur det än ser ut i huset i övrigt, även när tre barn bodde hemm, ha en vrå som kunde få vara avskalat vacker med exempelvis stendekoration, blommor eller träfynd.

2008-03-07 @ 05:20:43
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: den moderna munken

Det där med kompassriktningar och annat kan kännas som rena hokuspokus,
men den västerländskt anpassade versionen av feng shui gillar jag jättemycket! (Och kanske funkar kompassriktningar och sånt jättebra för den som förstår sig på det ;)...)

2008-03-13 @ 10:52:37
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0