Tankar om vår samtid

Läste en insändare av en ung människa på 18 år och slogs av, med vilken klokhet och eftertanke den var skriven. Den berörde mig och jag har väl haft dessa funderingar även själv ibland...Rubriken var: Kylan i samhället ökar utanförskap och våldsbrott. Texten fortsätter sedan: -Jag tror att bristen på kärlek och respekt i vårt kyliga samhälle är största orsaken till att människor hamnar på fel väg och att det i många fall leder in i kriminella banor. Insändaren hävdar sedan att människor slutat ta ansvar både över sig själva och över tillvaron i samhället. Att befolkningen klagar över allt från att våra åldringar aldrig får gå ut i friska luften, till att barnen i skolan blir sämre och sämre på att läsa. Sedan klagar vi högljutt på våra politiker om dessa brister. Denna unga människa har som förslag: att vi själva besöker de gamla och tar med dem på en promenad. Att vi själva tar ansvar över barnen att de lär sig läsa, genom att vi läser hemma med våra barn. Istället väljer de vuxna att lägga alltmer tid på shopping och resor varje år och allt mindre på nära och kära. Vi ger samhället den uppgiften att vårda och ta hand om dem som står oss närmast och ger oss mening i livet. Vi tycker det är bekvämt att ha ungarna på dagis innan de ens kan gå och instutitionerna vårdar våra gamla. Vi inser inte vilka fattiga liv vi får i känslomässighet räknat! Bristen på mänsklig värme i vårt samhälle utvecklar brutalitet istället för medkänsla. Vi som är unga upplever en onaturlighet i det här och känner en meningslöshet och en tomhet. Insändaren avslutar sitt inlägg med dessa ord: Vi får heller inte glömma att kräva ansvarstagande och sätta tydliga gränser för vad som är ett acceptabelt beteende. Ett sånt krav är ett bevis på omtanke och att vi bryr oss om varandra.
Jag kände att denna text berörde mig starkt och att det ligger mycket i den. Jag tycker det är intressant att höra ungdomars åsikter om saker och ting. Hur de upplever sin tillvaro och vilka tankar de tänker...Ibland är vuxna så mitt uppe i jobb och karriär att de ser livet genom ett tunnelseende. De unga som ännu inte hamnat i "ekorrhjulet" ser ett vidare perspektiv många gånger...

Kommentarer
Postat av: hjördis

Tittar in med en varm kram och en önskan om att din vecka ska bli bra // Hjördis

2008-01-28 @ 12:08:12
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Inger

Vilken klok 18-åring..
Tänk om alla skulle tänka så..

Jag tror oxå att kärlek är en viktig ingrediens i ens barns uppväxt..Många har inte tid med sina barn. Tid tror jag är bland det viktigaste idag..

Att vi ger varandra tid..Barn behöver, både mamma och pappa, som respekterar och sätter gränser för barnen..Och som visar kärlek och ömhet,, Jag tror inte alla f¨år det idag. Utan barnen ska iväg till dagis,. skola, sedan en massa andra aktiviteter.. De måste bara få "vara" ibland oxå. Självklart någon aktivitet oxå,, men inte för många på en gång..
Viktigt med de tidiga åren, tror jag..
Kram

2008-01-28 @ 13:55:25
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Cissi

Det var klokt skrivit, och sedan bara var 18 år. Jag önskar att fler hade de tankarna.

2008-01-28 @ 21:19:33
URL: http://cissilina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0