Konstgjort liv

Amerikanska forskare har nu tillverkat en arvsmassa på konstgjord väg. Målet är att skapa en syntetisk livsform som ska ge oss en renare planet påstår de. Den ska kunna bryta ner koldioxid eller tillverka miljövänlig energi som ska täcka våra behov i framtiden. Ärligt talat så ryser jag inuti och känner obehag! Känns lite som sience fiction och ingen vet hur det kan sluta... Tänk om dessa konstgjorda livsformer blir monstruösa skapelser (bakterier) som infekterar oss alla till slut? Jag är en stor vän av etik och etiska frågeställningar, risken finns att forskarna hittar genvägar för att undkomma vissa etiska regelverk! Jag vill inte måla fan på väggen, men detta är väl magstarkt för mig! Att ge sig in i självaste "skapelsen" och peta godtyckligt, ändra lite DNA här och lite arvsmassa där, det är skrämmande. Vet de verkligen vad de gör och vad det leder till?

Kommentarer
Postat av: Inger

Ja man kan ju undra.. Det låter hårresande..
Forska är väl bra, på gott och ont.. Men det får finnas gränser.. det är mycket som är overkligt idag.. Jag är nog för jordnära för att förstå detta..
Ha det gott!!
kram

2008-01-30 @ 19:03:22
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: cilla

Tänk att det ska forskas om allting! Ibland blir man ju mörkrädd vart ska det sluta?

2008-01-30 @ 19:27:37
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Pialotta

Nej, arvsmassa på konstgjord
vill vi inte ha.. ryser oxså av själva tanken.
Tjingeling o ha de..

2008-01-30 @ 22:28:11
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0