Bidragit till miljön...

Handlat en del grejor second-hand idag. Jag älskar återvinning och bidrar till att inte öka på sopberget ännu mer! Jag är ingen shoppare, det ger mig ingenting, jag handlar bara när det är något jag absolut behöver. Känner människor som inte kan hålla sig borta från affärer och är överlyckliga i sin favorithobby shopping. Helt obegripligt för mig faktiskt, förstår inte den kicken de får alls? Läste två intressanta artiklar häromdagen. Var lite lustigt att den ena stod precis i början av tidningen och den andra i slutet, samma dag alltså. Nu till poängen i det hela: Den första avhandlade att vi ska sluta gnälla på de som överkonsumerar och även lyxshoppar eftersom de bidrar till en god världsekonomi och ger folk arbete...Hmmm... Den sista artikeln ondgjorde sig över samma kategori av människor och ansåg att de förstör miljön, ökar på sopberget, utnyttjar arbetskraft i fattiga länder som får rena slavlöner och en arbetsmiljö som är katastrofal. Att shopparna borde ägna sig åt vettigare sysselsättning och ge sin energi till något behjärtansvärt istället! Jag bekymrar mig just nu mest över deras psykiska hälsotillstånd om jag ska vara helt ärlig! De jag känner till som ägnar sig åt denna shoppingaktivitet går in för det med liv och lust, de är som mest lyckliga när de bär hem sina fullastade påsar! De verkar avstängda, bedövar sig med grejor på något sätt. Värdesätter sig själv som person efter vad de äger och har...Lite skrämmande i mina ögon, att saker betyder mer än något annat! De verkar ha en viss problematik med balans i tillvaron. Shoppandet går lätt överstyr och blir till besatthet. Läskigt! Blir som vilket annat missbruk som helst antar jag...Önskar att vi alla detta år blir mer medvetna om våra problem här på jorden och gemensamt försöker lösa dem och dra vårt strå till stacken! Vi kan inte blunda längre för klimat och miljöproblematiken som vi har! Även klimatet människor emellan borde vi ägna mer kraft åt, det finns en råhet i våldet som utspelas på gator och torg som är skrämmande! Tro inte "det drabbar inte mig", var inte för säker! Nästa gång kan det vara din tur eller någon närstående som blir nedslagen...Är du på "fel plats, fel tid" så kan det vara kört...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0