Valfriheten ställer till det....

Krönikören Mats Palmqvist som skriver på fredagar i BT, gillar jag skarpt! Han belyser olika dilemman vi människor har i detta moderna samhälle. Denne skribent gör det allvarliga mer lättsmält genom sitt ordval och genom en lite "roligare" vinkling på problemet ifråga. Det är också en gåva, att nå ut med seriösa budskap, få andra att tänka till samtidigt som de drar på smilbandet...
Denna vecka hade han fått nog av allt som krävs av oss moderna människor! Han skulle köpa en ny spis och fick väldiga problem. Där fanns nämligen tjugoen stycken att välja på! Alla med olika finesser och funktioner. Häll eller plattor? Induktion eller boostfunktion? Han lämnar frustrerad affären utan spis så klart, och funderar på hur han ska bära sig åt...Efter att ha haft sömnlösa nätter i valet av bästa, billigaste teleoperatör, billigaste elbolag,oljeleverantör,osv osv så orkar han inte göra sökningar på bästa spisen också. Helt sonika bestämmer sig denne krönikör för att gå in i affären och säga:Jag vill köpa en spis som är sjuttio centimeter bred,allt annat saknar betydelse!
Valfriheten ställer till det för oss människor, konstaterar både han och jag! Vi lägger ner mycket tid på att välja rätt, allt från ett enormt utbud av tandkrämssorter till bredbandsbolag! Barry Schwartz, amerikansk professor i psykologi,menar att vi lurats tro att optimal valfrihet i alla livssituationer är lika med optimal frihet och optimal lycka. Han ser ett samband att vi genom alla våra valmöjligheter också upplever större tidsbrist och samtidigt blir allt mindre nöjda med våra liv. Psykologen förklarar att alla krav på oss nutidsmänniskor, i alla livsskeden, i alla vardagssituationer tvingas vi att ständigt göra olika val och det skapar en psykisk överbelastning och mindre livstillfredsställelse. Jag är benägen att helt instämma i detta påstående faktiskt!
Statsvetaren Robert Lane, hävdar att vuxna människor idag beter sig som tonåringar! Tänker mest på sig själva,saknar ödmjukhet och självinsikt beroende på att vi deltar i en gigantisk köpfest utan att tänka på konsekvenserna. Vi lever i en illusion om de många möjligheterna, med konstant rädsla att missa de stora chanserna och detta i sin tur leder till minskad tillfredställelse och livskvalitet. Jag själv har ofta blivit frustrerad över alla val vi ibland tvingas göra,antingen vi vill eller inte. Kommer inte på något bra exempel just nu, men kan säga att jag håller mig undan från hysterin som vissa känner bara de ska köpa t ex ny mobil.Dessa sökningar på internet, jämföra funktioner och priser, kolla upp precis allting, göra rätt val i djungeln av utbud....Jag orkar inte med sånt! Jag får tag i bra grejor ändå,ofta av en ren slump många gånger. Varan kommer till mig istället för tvärtom! Jag har kanske nämnt till någon vad jag är ute efter och behöver köpa, och får tips eller någon som ska sälja exakt det jag vill ha.....

Kommentarer
Postat av: Inger

Hihi, nu blir jag lite full i skratt.. Det är det västa jag vet, när jag ska köpa något nytt. Jag drar mig in i det längsta.. Ja kan nämligen aldrig bestämma mig. Det finns för mycket att välja emellan.. Har oxå förstått att det är min lott, jag är nämligen våg, och de har svårt för detta..
Men när jag väl har bestämt mig, så går det ofta inte att rubba mig..

Mobiltelefon, jag ser fram med skräck, när jag måste byta denm. Då ska man lära sig en ny igen,,

Jag skulle nog vilja göra som exemplet du drog, med han som köpte spisen..

Jag skulle väl kanske oxå vilja ha en liten dator här framöver.. men då ska man stå som ett fån på tex elgiganten och de ska förklara, allt man får med den varan osv,, ja, ja, säger jag..

Jag skrev just när vi köpte digitalkameran för några månader sedan hur jobbigt det var..
Är man inte så insatt, så orkar jag inte ta till mig allt.. och det ser de väl i affären..Men det är välinte mitt intresse. Jag struntar i det.. bara det fungrar till det jag ska ha varan till..

Det finns viktigare saker, att lägga sin energi på..

Ha en fin måndag du kloka bloggvän!
kram

2008-02-25 @ 13:48:41
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inga M

Det här är helt otroligt bra skrivet, både av Dig och av han Mats som började. Jag hatar också att välja och vill inte hålla på och lägga ner tid på det egentligen. Ok om det gäller spisar och mobiltelefoner och så, det går på nåt sätt ändå över efter ett tag om man väljer fel. Men att vara tvungen att sätta sig in i den förhatliga aktiemarknadens lotteritillvaro för att säkra sin pension; där går gränsen. Jag vill inte, vill inte, vill inte....

2008-02-25 @ 14:56:15
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Pialotta

Jo du så är det.. lite lustigt faktiskt att du tog upp det här precis nu:-) Jag har suttit en lång stund nu med att plöja genom djunglen av moila handlare över nätet, men mest på Elgigantens sida. jag blev lovad en ny mobil av mannen min till födelsedagspresent, men den där låter vänta på sig:-) Så idag kollade jag lite priser och allt det där.. set ska vara en lätthanterlig mobil och inte en massa onödiga finesser.. så vill jag ha en kontantkortstelefon.. Vill inte ha månadsutgift varje månad.. bättre då med ett kort, då jag vet vad jag har att ringa för.
Så det har jag just studerat, men som du säger så ä'r det en djungel därute.. har absolut noll koll ännu.
Medan jag var där på Elgiganten så kollade jag kamera oxså.. jag har en kanonbra Olympuskamera, typ ganska så stor med alla finesser, som jag fick av sonen i födelsedagspresent, men tänker mig en mindre digital som följer med i fickan lite lättare:-) Min gamle tog slut just efter en vecka jag fick min present:-)
Ja du så är det och jag kan hålla med dig om att ju mer man letar och väntar ju.. Nej, jag brukar fixa det där ändå.. stöter säkert på någon telefon när jag inte är på jaktstigen;-)
ha de gott och tack för dina fina ord om mina foto.. älskar att fota:-)
Kram

2008-02-25 @ 15:27:59
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: britten

Tack för din omtanke !...

Att välja har blivit svårt, svårare än nånsin.
Jag väljer ofta bort att välja hur korkat det nu än kan låta..jag har en otroligt teknik intreserad och tekniskt kunnig make så jag är så feg så jag brukar låta honom välja...fegt ja kanske men jag orkar inte ta ställning till allt vi ställs inför i dag..och då väljer jag i vissa fall att lita på honom..

Ha en fin kväll

2008-02-25 @ 16:12:35
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger

Hej igen!
Tekniska prylsamhället..
tror du inte att det har med åldern att göra, just intresset för det tekniska, i allafall för oss kvinnor.. Bättre att ta en bok och läsa..

Tänk vilken samling med gamla tekniska prylar som exporteras bort till U-länder, där de tar emot och lägger på sophögen, mot betalning från I-länder..
Jag ryser när jag tänker tanken..
det är väl bra att utvecklingen ´går framåt. Men nu är det nästan otäckt, så fort det går, prylarna verkar inte hålla. säger de som vill ha nytt, det senaste.. Det är inte så viktigt för mig..
De får gärna skratta åt min gamla, eller mina tänk omkring detta. Men ja står för det.. Ja då blir man bakåtsträvare.. Gör inget, bryr mig inte..
Huvudsaken att jag mår bra..
Hälsa din Vågentjej, vi är som vi är..
hihi.
Stor kram till dig/Inger

2008-02-25 @ 16:18:51
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Mycket intressant.
Jag tror också det ökar stressen alla dessa val jämt och ständigt.
Och det är ju många fler nu än förut.
Och att det skapar en psykisk överbelastning och mindre livstillfredsställse eftersom det alltid finns något nytt.
Samma som du så när det gäller mobiltelefon och andra saker så orkar jag inte hålla på att jämföra olika sorter, men lyckas ändå hitta det jag vill ha.
Det bara finns där helt plötsligt det jag behöver.
Kul att det händer samma för dig.
Kram

2008-02-25 @ 18:07:09
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Soffie

Mycket tänkvärt!
Ja det är alldeles för mycket att välja på!
Tänk de ringde om en ny mobil häromdan,jag sa men den funkar ju jag kan ju ringa på den,så rabblade hon upp tusen saker till man kan göra*hm*
ja sa jag är jättenöjd jag kan ringa ta emot samtal skicka sms och mms.
Jaha sa hon blev nästan sur på mej!
Må så gott

2008-02-25 @ 19:05:58
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Marie

Vilket inlägg! Jag kan inte annat än att hålla med om det som skrivs. Jag tror också att detta sätter sin prägel på människor så att de blir som eviga småbarn i en godisaffär. Det är kanske på tiden att vi (samhället) får sig en tankeställare, innan det är för sent och den personliga utvecklingen går bakåt istället för framåt!

2008-02-25 @ 20:47:16
URL: http://www.alltiallon.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0