Vad händer?

Ögnade igenom tidningen snabbt,mina ögon fastnade direkt på en nyhetsartikel som besannar mina värsta farhågor. Tjejer börjar ta efter killars beteende. Ja, jag vet att det låter konstigt, när jag uttrycker det så, men mina tankar har funnits omkring detta ämne förut. Killar som är våldsbenägna, ägnar sig åt kriminell verksamhet,ingår i gangstergäng osv osv, det är inget främmande för oss idag. Tjejer som skär sig, slutar äta eller tvärtom äter och kräks, hamnar i depressioner, är sömnlösa osv, det är också något vi känner till mycket väl. Men tjejer som börjar agera ut, misshandlar, rånar och gör regelrätta mordförsök, var inget vanligt fenomen vi kunde läsa om förut.Jag kanske är av den gamla stammen som tror att tjejers psyke och känsloliv skiljer sig från killars, rent biologiskt sätt. Feminister brukar inte hålla med mig i dessa sammanhang, när jag vill påskina att det finns en skillnad mellan könen. Tittar man rent krasst på det hela så ser man ju för blotta ögat en fysisk skillnad i kroppsform, muskelmassa osv. Jag vill hävda att det psykologiskt och även känslomässigt skiljer sig mellan tjej och kille, beroende både på hormoner och i kemisk bemärkelse.
Rubriken idag var: 18-årig ung kvinna högg ner två med kniv.Anhölls för mordförsök.
Det känns så overkligt och konstigt att våldstendensen även breder ut sig i tjejernas liv. Rent känslomässigt kan jag tycka, att de förut värnade om livet istället, om ni förstår hur jag menar? Jag känner en massa inuti som är svårt att sätta ord på. Jag ryser vid blotta tanken på att vi kanske nu ska få tjejgäng som härjar runt på stan och sprider skräck. Misshandel, stöld och personrån som följer i deras spår. Jag har väl varit/är av den åsikten att jag har trott att tjejer i många fall kan ha en lugnande inverkan på stökiga killar och med sin mjukare, känslomässiga sida, sprida ett lugn, rent energimässigt sett. Vad är det som händer? Varför blir det så här? Vad beror det på att tjejers agerande börjar förändras?Eller har jag missat något, någonstans under vägens gång?

Kommentarer
Postat av: kats

ja visst är det hemskt... men jag tror att så himla många mår så dåligt... det är så stora krav på våra ungdomar och de har inga i vuxen världen som bryr sig om dom, ger dem kärlek och sätter gränser...

Det är mkt skrämmande i allfall.

2008-02-26 @ 10:30:59
URL: http://kats.blogg.se
Postat av: britten

Godmorgon min fina vän.

Ja jag tror som föregående att avsaknaden av vuxna, av kärlek och tid skapar det samhälle som vi ser växa fram idag...jag blir så ledsen när jag tänker på alla ungdomar ute i samhället som ingen bryr sig om och som måste ta till våld för att bli uppmärksammad..

Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi verka för en bättre värld för våra efterkommande, med tid och kärlek kan man förändra mycket tror jag..

kram i dag

2008-02-26 @ 10:47:39
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger

Ja det är förfärligt.. Men de vill nog bli jämställda med killar. det är ju mycket det idag i samhället... Men visst är det väl oftast så att tjejer är lugnare och killar mera stökiga..
sedan alla dessa droger som florerar, av dessa kan nog även tjejer bli tokiga..Sedan vill många vara tuffa och visa killarna..Ja de är bara en teori, vet ej.

Sedan hemifrån. som Britten oxå säger, kärlek hemifrån.. Viktigt med föräldrarnas roll..
Man blir orolig, hur blir det framtiden..

Vi får försöka att se det positiva i varje ungdom..
För något gott och fint tror jag alla har...

Tack för din kommentar om min frukt.. Viosst är det gott!!
Stor kram till dig vännen!/Inger

2008-02-26 @ 13:36:24
URL: http://IngerEmKssson.blogg.se
Postat av: Marie

Jag vet inte om jag vågar säga det men den första tanken som jag får är att det kanske blir väldigt splittrat för ungdomarna nu när vi ska vara så könsneurala. Nu nästan MÅSTE ju tjejerna göra som killarna gör...annars är vi ju inte neutrala. Samtidigt som unga flickor utforskar sin "nya" identitet med en helt "ny" kropp...får de inte blomma ut i ngt kvinnlighet, eftersom det riskerar att inte vara "politiskt korrekt"..vad ska de då blomma ut till...? Jag tror identitetskrisen förvärras, men det är vad jag tror och jag får säkert på skallen för det eftersom min åsikt inte alls ligger i tiden..;-))

2008-02-26 @ 14:28:44
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: britten

Tack för dina så fina och uppmuntande ord till mig..dom värmer mig ska du veta.

2008-02-26 @ 15:22:45
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det har jag funderat över också.
Precis som du skriver verkar det som om tjejer har blivit mer våldsbenägna.
Och jag undrar också vad det kan bero på.
Kanske även där droger spelar en stor roll.
Och grupptrycket, för oftast är det gäng med tjejer som utövar våld mot andra.
Det är så tragiskt att det blivit så här.

Stor Kram

2008-02-26 @ 17:14:31
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: kastrullhexan

Ja, det är lite frustrerande när det blir så här. Jag TROR att det är droger som är med i bilden... Känns bra att läsa när du skriver. Att du försöker sätta ord på undringarna...

2008-02-26 @ 17:27:15
URL: http://www.metrobloggen.se/settpastan
Postat av: mounira din favoritdotter

Du är så söt mamma.

I dag är väl inget konstigt,inte ens tjejer som blir till killar. Snart har människan inte mycket kvar att förstöra, så vart kan det gå om inte utför? Det värsta är att om tio år är vi så härdade och blinda att ingenting förvånar. Vi kan se blodbad på teve utan att höja ett ögonbryn för det ser vi varje dag ändå. Jag tycker det ska bli såå spänannde att se vart världen befinner sig i utvecklingen när min tid här är slut. Men det värsta är att med min jävla tur sitter jag väl och häckar på den här sketna planetaen till jag är 104 år. Typ.

puss och kram, älskar dig!

(yeeejjjeeehaaaa!)

2008-02-26 @ 18:18:19
Postat av: cilla

Ja nog skulle jag också vilja tro att flickorna skulle ha en lugnande inverkan på killarna, men det är nog en tanke som vi får gå ifrån.
Vart dagens samhälle är på väg vågar jag inte ens fundera över.
Det är tragiskt men jag vill nog påstå att vår galna värld har gjort att många föräldrar inte bryr sig om att ge sina barn den kärlek och trygghet som de behöver i sin uppväxt. Det är ju många ggr så att de ungdommar som hamnar snett, har tyvärr tror jag redan hamnat snett som barn och jag tror att man kan inte enbart lasta samhället för det, vi måste nog som vuxna och framför allt föräldrar ta vårt ansvar. Allt kan inte enbart vara samhället och skolans fel!
Det är min tanke i alla fall.

2008-02-26 @ 19:35:20
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: cilla

Ja nog skulle jag också vilja tro att flickorna skulle ha en lugnande inverkan på killarna, men det är nog en tanke som vi får gå ifrån.
Vart dagens samhälle är på väg vågar jag inte ens fundera över.
Det är tragiskt men jag vill nog påstå att vår galna värld har gjort att många föräldrar inte bryr sig om att ge sina barn den kärlek och trygghet som de behöver i sin uppväxt. Det är ju många ggr så att de ungdommar som hamnar snett, har tyvärr tror jag redan hamnat snett som barn och jag tror att man kan inte enbart lasta samhället för det, vi måste nog som vuxna och framför allt föräldrar ta vårt ansvar. Allt kan inte enbart vara samhället och skolans fel!
Det är min tanke i alla fall.

2008-02-26 @ 19:35:33
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Kerstin

Tack alla ni som delat med er av tankar och åsikter i detta ämne! Ett ämne som berör mig starkt. Ungdomarna är framtiden och är viktiga för kommande generationer.Jag ser dessa unga människor som vilsegågna lamm, de behöver en fåraherde som samlar in dem och visar vägen...
Förr var många involverade i barnens liv och levde sida vid sida,föräldrar-släktingar-grannar osv. Jag tror de unga känner sig isolerade från vuxenvärlden och känner ett utanförskap.Känner att de är lämnade på egen hand åt sitt öde...Mest av allt behöver de kärlek och att bli omhuldade, även att få insikt i livskunskap och bli guidade i livets svåra frågor.
Det var intressant att läsa vad ni alla skrivit och jag delar era åsikter i detta ämnet. Sov så gott där ute! Kram/Kerstin

2008-02-26 @ 22:41:10
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Pialotta

Jag tycker det är lka frustrerande som du och undrar över det oxså. Samhället har blivit så rått och kallt på alla plan nu så är det så konstigt med alla droger som härjar över allt långt ner i åldrarna. Jag blir
mörkrädd var gång jag tittar på Eftelyst eller något annat som Uppdrag granskning och liknande .. tidningarna gapar våld var dag och nu i går stod det i vår tidning om gäng som våldför sig på gående och cyklande här i min stad i ett omräde som kallas Björket. De slår med käppar och kastar ägg på vanligt hederligt folk.. där har jag cyklat mycket, men efter det här ger jag mig inte ut på stigarna där.
Både flickor och killar beter sig idag som jämnlika då det gäller våld av olika slag och visst är det förskräckligt det blivit så här.
Droger och frånvarande föräldrar tror jag det mesta beror på. De vill ha uppmärksamhet helt enkelt.
Natti från ett annat hörn av Sverige.. kramkram

2008-02-26 @ 23:36:16
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Marie

Jag undrar om det är okey att jag länkar till dig?

2008-02-27 @ 06:59:25
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: britten

Godmorgon !
hoppas du sovit gott..ja jag tycker du summerar ditt inlägg så bra, och din "favoritdotter" säger saker som tyvärr känns alldelens sanna och man blir lite sorgsen faktiskt.
men men på nyårsafton lovade jag mig själv att se det bästa i varje dag så jag säger igen..
Det blir en bra dag i dag...

kram till dig.

2008-02-27 @ 07:57:17
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Agnetha Ersson Eriksson

våra unga har det inte lätt. Jag kommer i kontakt med många unga och deras tankar väldigt mycket om att det inte finns en framtid. Jag förstår dom. Pressen basunerar ut att det finns inga jobb, unga människor mår dåligt. Föräldrar med höga krav på deras barn. Men framför allt handlar det om felsorts ansvar och otydlig gränssättning. Huga, huga nu är det dags att vända den negativa trenden och visa våra unga hur underbart livet faktiskt är. Tjingeling

2008-02-27 @ 20:44:39
URL: http://metrobloggen.se/atenga
Postat av: Inga M

Känns lite som att jag inte vet längre vad som händer bland ungdomar. Mina egna barn är vuxna och jag arbetar med små barn och barnbarnen är också små. Tjejer har ju börjat ta efter killars sätt att dricka och använda droger och jag tror att mycket av det här våldet är relaterat till det. Det har nog alltid funnits alkohol och droger bland unga människor men jag är orolig för den kultur av acceptans som växer fram bland allt yngre. Man
fortsätter inte bara med vår urgamla spritkultur, dvs dricka sig riktigt full på helger utan importerar öl- och vinkulturerna också vilket innebär ett rätt yvigt smådrickande dessemellan. Jag har inte sett några siffror på konsumtionen, har bara en känsla av att det blir mer och att det kryper ner i åldrarna.

2008-02-28 @ 07:19:02
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Helen

Ja men det hemska är att man blir snart inte förvånad över någonting längre. Tråkigt men sant.
Många ungdomar mår nog hemskt dåligt, tyvärr. Vissa har föräldrar som inte hinner med dem av en eller annan aledning ja det finns mkt olika orsaker.
Tackar jag ska njuta heela helgen, ha det så bra själv.

2008-02-28 @ 21:53:10
URL: http://qristall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0