Lite amish....

En bloggvän skrev igår om Amishfolket och dess leverne. Jag har sett både dokumentärfilmer och repotage om deras livsstil. Jag skulle kunna tänka mig att fly världen för ett tag och leva ytterst spartanskt. Däremot har jag svårt för deras sektliknande ideer och trosinriktning.
Blogginlägget igår påminde mig om stugor vi lånat/hyrt under sommaren. Fri från moderna bekvämligheter, varmvatten och badrum/toalett, glöm det! Konstigt nog var det som en befrielse att bo där mitt ute i naturen, långt bort från världen och dess larm. Fridfullt och totalt i samklang med djur och natur. Rådjur, älgar, harar och rävar fanns inpå knutarna. Enda ljud som hördes var fågelkvittret och suset från vinden i trädkronorna. Allting andades balans och harmoni...
Natthimlen som var alldeles kolsvart med gnistrande stjärnor, inga gatljus som störde upplevelsen.
Ett sädesärlepar hade byggt bo intill skorstenen och vi fick förmånen att följa hela proceduren från äggkläckning till flygfärdiga små fågelungar. De var konstant hungriga och satt alltid med näbbarna på vid gavel och skrek efter mat. Föräldraparet slet dagen lång med att samla in mat och mata dem. Vilken underbar känsla det var att sitta i solljuset, skönt tillbakalutad och få betrakta detta skådespel.
Jag har en dröm att lämna staden bakom mig så småningom och bo nära naturen, helst vid havet....

Kommentarer
Postat av: Inger

Visst är det underbart att komma från stan. Jag känner som du när vi är i stugan.. Visserligen är det stugor ganska nära. Men man är ändå sig själv, med fågelkvitter, ekorrar getingar och flygfän, tyst,. Vi har ju ganska modernt..Men bara sommarvatten.. Så när vi är på vintern ibland, så blir det lite spartanskt.. Det går ett par dagar..
Men just tystnaden och naturen, det är balsam för min själ.. Jag mår jättebra. Allt rinner av mig när jag kommer dit, och sätter mig och bara tittar rakt ut på träden, fåglarna,jag naturen är det bästa som finns.. Vi har tankar oxå att bygga ut och flytta dig,. men har ej bestämt hur vi ska göra ...
Men det skulle inte vara dumt..Den som lever, får se..

Ha en fin dag i solen denna fina dag..
Stor kram till dig/Inger

2008-02-29 @ 12:40:37
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Jo du jag såg det oxså.. tror det var hos Paula, men är inte helt säker. Visst skulle det vara helt underbart, en tid i alla fall:-)
jag har oxså bott lite primitivt några gånger och det där önskar jag att alla skulle få uppleva.. bara vara mitt i naturens underbara värld långt från alla måsten och krav:-)
Kramar och tack för ännu ett tänka till inlägg:-)

2008-02-29 @ 13:38:49
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Pialotta

Måste ju bara tillägga och tipsa dig om en sida som du kan lägga in dina blogginlägg som gäst
där..
Finns på min sida.. Kafferasten som länk:-)
Kram*

2008-02-29 @ 13:40:00
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Det du berättar om gör att jag minns mera av de somrar på en plats Nora / Nordingrå i Ångermanland, där vår familj fick låna ett gammalt torp på somrarna när vi var barn.
( har berättat om det i min blogg )
Vi hämtade vatten ur en brunn en bit därifrån, hade vedspis och gasolspis, och gasollampor.
Ovanför torpet var berg och nedanför en vik av havet.
På kvällarna satt ofta ett ugglepar på en gren utanför huset, och fladdermöss som flög omkring på kvällarna m.m.
De t.om. jagade den vita badmingtonbollen när min bror och jag spelade badmington.
Det var en idyll som jag ofta längtar tillbaka till.
Men det gick ju an att leva så på sommaren, men på vintern var det nog inte så lätt att bo där, speciellt förr.
Men ofta längtar jag också efter att få leva mera nära naturen.

2008-02-29 @ 14:25:54
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

Vet du ! jag brukar säga när vi är uppe på gården att trots att det nu när vi renoverar och det finns hur mycket som helst att ta itu med även ute så känner jag mig aldrig så rofylld som där..egentligen så finns det bara två saker att undra över när man är uppe vintertid, har fåglarna mat? och har vi ved inne...Är inte det det ultimata livet..tro ?
å sädesärlor....å jag börjar nästan gråta nu...ha en underbar helg !!

2008-02-29 @ 17:07:44
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Hej Kerstin!
På tal om abstinenskänslor har jag sådana i kväll, eftersom jag inte skrivit något blogginlägg sedan i söndags. Jag har inte varit sjuk, bara inte hunnit under veckan som gått. Haft att göra med min roll som arbetsledare och en del annat som har tagit min tid. Massagen har jag haft. Den är skön och en höjdpunkt i min vardag.

Gick bara in till dig för att önska dig en Trevlig Helg! Jag kan inte skriva kort, som du ser!Underligt! He,he!
Må så bra!
Kram/Ec

2008-02-29 @ 17:12:54
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Marie

Mm..jag har också sådana drömmar. Vi får väl se när jag har studerat färdig har Mini inte börjat i skolan på "riktigt" ännu, vilket öppnar för vissa möjligheter...men vi får som sagt se!

2008-02-29 @ 21:09:22
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Tja vad ska jag säga? Vi bor ju så där mitt i skogen fast med alla bekvämligheter förstås så vi är väl inte riktigt Amish! Men i gengäld så har vi bott så här i nästan 35 år nu och trivs med tillvaron. Fast jag kunde nog bo i en stad också, åtminstone i Stockholm (eller Karlstad eller Åmål eller så). Men då får jag byta gubbe och det vill jag inte..... :-))

2008-03-01 @ 01:41:00
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0