Det hänger på håret eller?

Färgstarkt hår = färgstark personlighet, konstaterar tidningsartikeln jag läste. Vidare sägs det att din frisyr säger mycket om dig som person... Det påstås här att frisyren varit kännetecken i alla tider för vår personlighet. Extrema frisyrer ger stor uppmärksamhet och att bara vara en i mängden, gör att man automatiskt blir tråkig och intetsägande. Med en färgstark frisyr uppfattas du som unik och spännande, påstås det vidare i artikeln. I nästa stund vinklas ämnet i en lite annan riktning, Reportern frågar sig: Är ovanliga frisyrer verkligen bevis för ett bättre självförtroende eller är det bara ett verktyg för att dölja sin osäkerhet? Det slås fast här att man kan använda sitt yttre för att presentera sig själv och påverka omgivningens uppfattning om ens person. Att världen är utseendefixerad och att alla vill vara någon, när personligheten inte räcker till så får man ta till en uppseendeväckande frisyr för att synas och skapa en egen image.
Jag personligen undrar bara: var försvann karisma och naturlig charm? Antar att artikeln vände sig till den yngre generationen, vi som levt ett tag inser nog att frisyren följer ens personlighet och inte tvärtom...

Kommentarer
Postat av: Inger

Vilket intressant tema du tog upp..
Ja jag tycker att de flesta nästan ser likadana ut i håret.. Sedan är det nog så att den yngre generationen törs mera..
Visst tittar man till om någon ser lite annorlunda ut..
Ha en bra måndag.
Kram

2008-02-11 @ 11:05:15
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger

Nej, jag tror inte heller att det är min stil.. det får nog bli det lite halvlånga..
Ha en fortsatt bra dag..
Kramen till dig..

2008-02-11 @ 15:21:09
URL: http://IngerEmKssson.blogg.se
Postat av: cilla

Ja det där med uppseéndeväckande frisyrer det höll man väl på med som tonåring, i alla fall jag. Men nu mera har man väl testat det mesta, långt eller kort, rakt eller lockigt. Jag och min frisyr har hållit i hop gansak länge o visst blir man trött ibland men å andra sidan vet jag att klipper jag av mig håret så går det bara nån vecka o så ångrar jag mig. Nä jag är nog trygg i mig själv kanske för jag behåller den frisyr jag har
ha en bra dag
kram

2008-02-11 @ 15:30:15
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: hjördis

Ja detta med frisyrer är nog en personlighet och vad man trivs med själv. I unga år hade jag alltid långt hår men sedan har det bara varit kortklippt ibland permanentat ibland rakt ibland färgat och ibland slingor. Men nu har jag lyckats spara till långt hår igen och faktum är att jag trivs bättre med det, har även lite stödpermanent. Jag har ju sen unga år alltid skött mitt hår själv både klippning/permanent/slingor för då får jag det som jag vill ha det. Dagen har för övrigt varit bra, hoppas att även du haft en bra dag.
Varm kram // Hjördis

2008-02-11 @ 18:11:06
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Cissi

Man ska ha frisyrer man trivs med! Fast man kan ju fundera på om de mest uppseendeväckande frisyrerna är praktiska...
Mycket handlar nog om livsstil. En människa har ju inte så ofta punkfrisyr och bär kavaj. Det är ju hela grejjen. Svarta kläder och kolsvart frisyr..

Fast inte tycker jag det är snyggt.. :o)

2008-02-11 @ 18:26:05
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Inga M

Visst kan en uppseendeväckande frisyr väcka ett visst uppseende och ge en viss image. Titta bara på hon Elisabet någonting på TV med det stora röda håret. Gubben påstår att hon ser ut som om hon gått igenom en hökanon. Och han lite svårt för hennes utstrålning. Men hennes hår understryker väl vem hon är, eller vem hon vill ge intrycka av att vara åtminstone.

2008-02-11 @ 22:39:31
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: britten

ett intressant inlägg som du samman fattar så bra så jag bara understryker det du säger//

kram

2008-02-12 @ 07:59:30
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Jag som trodde att man inte skulle dömma hunden efter håret?? Men man lär så länge man lever ...

2008-02-12 @ 11:24:31
URL: http://plogflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0