Julhysteri redan?

Några har redan börjat med julklappsköpandet, det känns lite väl tidigt och överambitiöst.
Jag blir nästan panikslagen när jag tänker på att leta julklappar till nära och kära!
Samma visa varje år, in och ut i affärer, hyperventilerar när det jag tänkt köpa inte finns...
Med stormsteg in i nästa butik, rafsa runt bland hyllorna som en galen och har jag turen på
min sida den dagen så kommer jag ut med en kasse med en julklapp i...Oftast har jag snott
runt i dagar, frysande till döds i väntan på bussar som är överfulla eller kraftigt försenade. Vill
ju inte påstå att jag längtar till dessa utflykter precis! Sedan höll jag på att glömma julpyntet,
lussekatts-pepparkaksbaket, julgranen som jag inte vet hur jag ska få hem, köpa hem all den
goda maten och inte att förglömma tillaga den...Ojdå, höll nästan på att förtränga julstädningen!
Jag brukar vara noga med den, allt ska vara rent och fräscht! Nyputsade fönster med julgardin
och lysande adventsstake, golven skurade med rentvättade mattor, sängarna renbäddade med
lakan som doftar sköljmedel. Hyllor och skåp ska vara avtorkade och prydliga! Ja det är både smått
och gott som ska fixas till denna stora högtid. I ärlighetens namn blir jag helt utpumpad bara
genom att tänka på det hela...Okej, dags att omprioritera eller? Tyvärr sitter alla julsysslor djupt
rotade ända in i ryggmärgen. Ett arv från min mormor, mamma och storasyster som alla tre tråkigt
nog inte finns med oss längre...Säkert sitter de där uppe i sin himmel och småler, själaglada att
få slippa julhetsen och hysterin, skakar på sina huvuden åt mina irrfärder innan julafton och undrar
vad i hela friden jag sysslar med? Men vem vet? Detta år kanske rebellen i mig vaknar och bestämmer
sig för att strunta i alla "måsten" och njuter av en god bok med en chokladbit till istället...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0