Den osminkade sanningen

Ibland måste man se verkligheten precis som den är, sluta gömma sig och ta ställning för de viktiga frågorna. Våra livsvillkor hänger på det! Jag menar nu inte specifika områden utan pratar om helheten. Från vaggan till graven, hur tillvaron gestaltar sig under vår levnadstid och vilka livsvillkor vi har i det stora hela. Kanske börja med att fråga oss varför vår existens förändrats så drastiskt under väldigt kort tid? Jämför man dagens samhälle med början av 90-talet
så är det en enorm skillnad på alla sätt och vis...Ser man livet utifrån ett högre perspektiv, så är det mer oroväckande än att sitta och se på de små detaljerna. Ungefär som att lägga ett pussel, när du tittar på de små bitarna en och en så ser du ingen helhet, sen när du lagt dem iordning framträder hela bilden. Det vore önskevärt om vi oftare strävade efter helheten, det ger ett helt annat perspektiv. Politiker i valtider är väldigt bra på att focusera på de små detaljerna, allt de ska förändra till det bättre. De visar på små punktinsatser som ska förbättras, samtidigt som andra områden glöms bort totalt. Det är lite farligt att inte se ett vidare perspektiv, ungefär som att ha tunnelse'ende och missa allt som ligger utanför din focuseringspunkt. Finns inte många forum som belyser helheten och det är lite oroväckande,blir ungefär som att inte se skogen för alla träd som står i vägen...Som bekant är jag en analyserande individ, jag vill se under ytan och förstå hur saker och ting hänger ihop och varför? Jag nöjer mig inte med ytliga resonemang, för skrapar man lite på ytan så träder oftast en annan bild och motiv fram...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0