Nyckeln till bestående lycka...

är att sluta söka efter den och inse att du redan har lyckan inom dig....

Vi säger ofta att vi är lyckliga därför att vi har pengar, jobb, familj, ett vackert hem osv. Allt detta är obeständigt och kan tas ifrån oss vilket ögonblick som helst. Den lycka vi istället borde söka efter är lycka som finns inuti och som kommer av ingen orsak alls. Om vi blir fria från rädslor och begränsningar, så kan vi fyllas av ljus och kärlek.
Om vi tillåter oss att steg för steg återupptäcka det vi redan vet djupt inom oss, så kan vi genom denna minnesprocess få uppleva en stor förundran, gränslös kärlek och djup ödmjukhet. För att kunna se ditt verkliga jag, är det viktigaste att få tyst på alla tankar som ständigt far genom huvudet, så du kan vistas i tyst gemenskap med din själ.

Dessa kloka ord är ett litet sammandrag ur Deepak Chopras nyutkomna bok med titeln Makt, frihet och nåd.
Han vill hjälpa mänskligheten att utveckla ett högre medvetande som sträcker sig bortom den materiella världen, och att vi människor ska börja tänka i högre banor...Att gå utanför gängse normer för att få tillgång till tidlöshetens och frihetens värld, få tillgång till det obegränsande och nå ett magiskt medvetandetillstånd som gör allting möjligt...

Ville dela med mig av dessa tankegångar idag. Jag läser just nu Chopras  näst sista bok: Att välja glädjen.
Jag vet att för många kan detta vara ren hokus pokus, vara flummigt och snudd på obegripligt eftersom det rimmar illa med den slags värld vi lever i just nu...En värld där stressfaktorn är upptrissad, jakten på yttre materiell rikedom hägrar, en ständig yttre påverkan att följa strömmen och att inrätta sig i det kollektiva tänkandet..
Vet också att det finns en hel del som facineras av Chopras ideologi och vill veta mer...

Ja, alla blir saliga på sin tro, som man brukar säga...


Kommentarer
Postat av: Inger

Åhh vilka kloka ord. Och så sant han har. Vi kan inte fortsätta att jaga lyckan genom att skaffa oss flera prylar.. Jag tror till hundra procent att vi måste finna vår lycka genom att lyssna mera till oss själva, leva i nuet, ta hand om oss. Hur mår jag, hur känner jag inför det här osv.

Men jag tror att människor börjat tänka i andra banor.. Gör vi det, så minskar kanske, att så många blir utmattade och blir sjuka, på grund av stress osv..Vi behöver inte ha allting..

Jag tycker inte att du är flummig, då är jag det oxå i så fall.
Men ju äldre man blir, ju mera tänker man på detta tema tycker jag.. Jag har bara ett liv.. Vad vill jag med det.. Stressa ihjäl mig, nej, men det är lätt hänt..

Måste nog läsa hans bok..
Ett mycket klokt och bra inlägg.
Vi slutar stressa och börja leva..
Ha det bra du fina bloggvän, kram/Inger

2008-03-26 @ 11:18:18
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se
Postat av: Margaretha

Kypesjön ser ut att vara paradiset på jorden....
Jo jag tycker at vi borde sakta ner farten och vända blicken inåt lite oftare.....

Kram
Margaretha

2008-03-26 @ 12:47:37
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Pialotta

Visst rimmar det dåligt med dagens samhälle.. vad göra, jo vi får leva i tiden och vara uppmärksamma i dagen och vad som pågår.. känna den där glädjen över att vi har just denna dag att ta hand om.. just nu skiner solen på mitt fönsterbord och det där är något att ta vara på:-)
Kramkram du kloka..

2008-03-26 @ 12:59:56
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ann

Så märkligt det sammanfaller med mitt eget tänk i dag som jag är på väg att lägga ut om att hitta styrkan. Vi har den inom oss, vår egen lycka det svåra är att ta sig tiden att hitta den, och kanske också det att finna vägarna hur.
Även om en del kan tycka det är flummigt så ligger det som sagt mycket sanning i dessa tankegångar. Samtidigt tror jag många med oss funderar över hur få tiden att räcka till och om vi delar med av vårt eget tänk bland annat på våra bloggar så sprids de som frön för vinden och landar i go jord.

2008-03-26 @ 14:01:14
URL: http://annbookworm.spaces.live.com/
Postat av: Marie

Ja det gäller att tänka efter lite grann, den saken är klar. Kanske speciellt nu när vi lever ett så materialistiskt liv.... Ha en riktigr fin kväll!

2008-03-26 @ 19:05:46
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inger

Hoppas ni hinner mysa lite oxå och inte bara plugga.. Det går trögt ikväll med att lämna kommentarer. Testar hos dig..
Det var ju imorgon natt, de skulle ändra.. men har nog redan börjat..
Stora kramen till dig, om det här går fram..

2008-03-26 @ 19:51:58
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: cilla

Som vanligt många goda kloka ord på din blogg!! Har läst den där boken Att välja glädje, tycker den hade mycket tänkvärt

2008-03-26 @ 20:17:02
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Inger Maryissa

Jo, det är så sant så !
Har man inte hittat lyckan inom sig, så tror jag inte man kan bli lycklig av något annat heller.
För det är nog dömt att misslyckas om man söker lycka i prylar osv.
Stor Kram

2008-03-26 @ 23:16:01
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: maria

Jag har stressat sönder mig, med en total kollaps som följd. Nu kämpar jag med att komma tillbaka......det är heller inte bra!!!! Jag VILL så mycket men orkar så lite. Jag är alldeles för ivrig med att "jaga" må-bra-saker så jag blir slut av bara det!!!!!
Detta är såååå svårt!!!! Jag önskar jag kunde slappna av lite och bara låta dagen komma!!!!
Men eftersom hjärnan har kokat över så glömmer jag allt nuförtiden, då måste jag ha en stenhård planering. Detta innebär att jag alltid är steget före och redan inne på nästa dag....en riktigt ond cirkel som är så himla svår att bryta!!!!

Med detta vill jag bara säga: Ta hand om er!!!! Ta en stund i tysthet och ensamhet! Bry er om er själva!

Flummigt eller ej?! Spelar ingen roll......ta till er allt som denne Chopra säger....jag önskar jag hade vetat vem han var för så där ca 15 år sedan när jag startade min stressade tillvaro, då hade jag nog inte suttit här nu. Ännu en vaken natt....kan inte stressa av.....
åååå....lyssna på allt han säger....lyssna på Kerstin!!!!!

2008-03-27 @ 03:59:46
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Inga M

Spelar inte så stor roll om detta är flum eller inte. Det är goda och bra tankar att ha med sig. I vårt moderna samhälle har vi fokuserat på att utveckla teknik, kommunikation och en del annat världsligt men sorgligen försummat att utveckla andra värden så som eget tänk, moral, livsfrågorna, demokratin. Det betyder att vi har tillskansat oss stor makt över den här planeten, men inte utvecklat den etik som vi skulle ha behövt för att hantera vare sig oss själva i den här nya världen eller hantera det ansvar som följer med.

2008-03-27 @ 05:29:47
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: steffen

Man behöver inte va rädd för lite "flum-flum", bara man har hyfsat stadigt att stå på. Alla borde försöka tänka utanför boxen ibland. Önskar jag själv hade gjort det lite oftare.

2008-03-27 @ 06:48:11
URL: http://steffens.blogg.se/
Postat av: majsan67

inte alls flummigt tycker jag, utan nödvändigt... vad ska man ha alla prylar man jagat sig till, om man är helt tom i själen??
Då skänker dom ju ingen glädje i alla fall...

Mycket tänkvärt... den boken ska jag komma ihåg... när jag nån dag finner ro att läsa igen ;)

2008-03-27 @ 07:30:50
URL: http://majsan67.blogg.se
Postat av: hjördis

Att skaffa en massa prylar leder inte till lyckan, vi måste nog lyssna till vår inre röst och se lyckan i det lilla. Kramar till dig från mig // Hjördis

2008-03-27 @ 09:56:02
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Inger

Tittar bara in för att önska dig en fin solig dag..
Vi har ett underbart fint väder idag.
Lycka till med studierna..
Nu får vi se fram ikväll och natt vad som händer med våra bloggar..
Men jag jobbar så jag hinner nog inte kolla så mycket.

Stor solig kram till en fin bloggvän/Inger

2008-03-27 @ 11:19:05
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0