Min söndagsblogg

Hoppas jag inte känns tjatig nu...Fredagens krönikör, den duktiga Mats Palmqvist tog upp ett ämne som föll mig i smaken och som jag vill dela med er här.
Omedelbar behovstillfredsställelse! Allt ska ske ögonaböj nu för tiden, som han uttrycker sig. Konsten att längta är försvunnen, menar han på och jag kan ingenting annat än hålla med honom!
Mats P minns sin egen ungdomstid, då en nyutkommen Beatlesskiva var en stor händelse, och en längtan efter att få ha den i sin ägo. Tyvärr hade han inte råd med de 24 kr den kostade, så han fick börja spara och längta lite till...Efter en tid hade han fått ihop sina pengar och minns än idag den lyckokänslan när längtan äntligen blev verklighet och han köpte sin skiva.Modekläderna som gruppen bar, ville han också ha. Han slet hund i månader som springpojke för ett par boots.

Mats P jämför sig sen med dagens ungdom. De behöver sällan längta eller vänta och sällan förgäves! De får det de vill ha ögonaböj! De behöver inte ens vänta på skivutsläppen. De laddar ner själva - blixtsnabbt genom datorn. Ingen brist på prylar längre. De flesta har det mesta som krävs. Ungdomen har speciella kravsspecifikationer. De får sällan eller aldrig uppleva känslan av lycka och tillfredsställelse som kommer när man fått vänta och längta en tid efter det man vill ha...

Han drar sen sina slutsatser, väldigt kloka sådana i mina ögon: Kanske de unga saknar något annat i livet än grejor? Därför skär de sig, svälter, skadar andra osv. Något de saknar som vuxna missat att ge dem? Något som inte kan köpas för pengar, nämligen en mening med livet och en tro på framtiden. Har vi misslyckats med att ge dem det de verkligen behöver?
Längta efter kärlek och trygghet ska man inte behöva göra för länge! Det ska man ha här och nu...

Kommentarer
Postat av: Marie

Det fanns en filosof som heter Arthur Schopenhauer som (i stort sätt) tar upp detta ämne. Mycket förenklat menar han att viljan är den innersta kärnan i livet. (Man skulle alltså kunna koppla det till vårt habegär). Han menar att vi försöker uppnå mål (exempelvis jag vill ha eller jag vill göra) när vi väl uppfyller målen upptäcker vi att det inte var vad vi drömde om, vilket leder till leda och besvikelse. Eller så uppnår vi inte våra mål, vilket också leder till leda och besvikelse. Han kallas bland annat "Den store pessimisten", (undra varför..;-)), men jag kan se lite av vårt otillfredställda konsumtionssamhälle i hans filosofiska tankar. För att inte tala om en tonårings konstanta otifredställda tillvaro!

2008-03-02 @ 07:52:57
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: britten

åter igen ett så klokt inlägg från dig. Jag har också tänkt det ibland attdom flesta som idag växer upp dom behöver inte längta efter någonting. Inte alla ! men många.
Och så mycket man missar då...den här inre tillfredställelsen när man känner sig så nöjd av att fått något man längtat riktigt mycket efter.
Det är i alla fall för mig dom bästa upplevelserna.

Det är som du skriver Kärlek och trygghet och omsorg som ska finnas hela tiden i ett överflöd
allt det andra är nog nyttigt att få längta lite efter.

Tack för det inlägget du kloka....kram

2008-03-02 @ 09:00:26
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Nej man frågar barn/ungdomar vad de önskar sig och de vet inte alls vad de vill ha...Men så är det väl lite för en annan oxå *ler*

2008-03-02 @ 09:12:43
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Herregud så kloka ord !!!!!!
Huvudet på spiken !!Jag har faktiskt tänkt i samma banor själv,ungdomar av idag kan och behöver inte ens ha långtråkigt för det finns ny "input" vart dom än vänder sig.
Ha en fin söndag
Margaretha

2008-03-02 @ 11:15:28
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Oj, vilket intressant inlägg och tankar.
Kommer ihåg när jag var yngre, att jag kunde längta efter olika saker eller olika upplevelser.
Och när jag sedan fick dem, så var det en stor tillfredsställelse och glädje.
Och ofta fick man anstränga sig för att få eller skaffa sig något.
Och ja, det verkar som om barn och ungdomar nu i mindre utsträckning "behöver" längta, då mycket går att skaffa här och nu.
Och precis som han skrev så kanske det är så att de som växer upp nu saknar något andra än grejer, och därför kan bli vilsna och även självdestruktiva.
För allt här i livet kan ju inte köpas för pengar.
Tack för ett intressant inlägg.
Kram
Ps. Hoppas du slipper träffa den läkare du skrev om hos mig.

2008-03-02 @ 14:55:42
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: cilla

så kloka ord. glömmer väl aldrig den gång jag kunde åka o köpa min egen stereo, hade sparat länge.Den känslan fick även mina barn lära sig, att själv spara, för att själv köpa det tog tid o man längtade, oh så roligt

2008-03-02 @ 15:49:55
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: soffie

mycket kloka ord,kom att tänka på mitt inlägg häromdagen om Amish folket,tror att alla ungdomar idag skulle behöva leva så för ett tag för att uppskatta världen,och alla vuxna stressade med för den delen.
Det som jag är stolt över med mina barn är att de verkligen kan spara till saker som de längtar till fast det är ju alltid materiella ting.
själv längtar jag tills om 4veckor då har jag landat i Sydney den här tiden:O)

2008-03-02 @ 19:49:36
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inger

Vad rätt du har Kerstin.. Har oxå tänkt på detta. Ungdomen idag, de har allt,,det är på gott och ont..
Själv fick man spara, om man ville ha något,. Och det har inte tagit skada..Jag vet att jag fick spara till min första skolresa till Köpenhamn..
Likaså kläder sparade man till. Ibland flera månader..
Undrar om barnen idag vet vad längta till något är..
Självklart ska ungdomen ha trygghet och kärlek från sina föräldrar. Men det får de inte genom att få en massa prylar.. många tror kanske det..

Det verkar vara lite för mycket tävling mellan ungdomen idag..
Men vem vet, många kanske längtar efter att mamma och pappa, skulle bry sig lite mera, istället för att få en ny mobil..Många köper sina barn,,tror jag..

Dotterns yngsta son, som varit hos oss i helgen, han är oxå ett stor fans av Harry Potter, han har lästa alla böckerna flera gånger.. Skulle vilja hitta någon ny bra serie till honom..

Nu får jag längta till påsk. Då åker vi ner.
Vi har oxå haft trevligt, myst, bara få vara med varandra..
Ha en fin vecka du kloka och trevliga bloggvän.
Stor söndagskram till dig,./Inger

2008-03-02 @ 20:18:29
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inga M

Som förälder var man ofta livrädd att barnen skulle ha tråkigt, inte vara roade. Oj så galet tänkt. Barn mår bra av att ha tråkigt ibland. Det ger de egna tankarna lite svängrum och djup som de inte får annars när livet bara rusar på.

2008-03-02 @ 22:22:26
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0